Zrychlení na vybraných silnicích na 110 plus 300 kilometrů dálnic navíc

Praha - Ministerstvo dopravy chystá novou koncepci tuzemských silnic. Na vybraných silnicích první třídy plánuje zvýšit dosavadní 90kilometrovou rychlost až na 110 kilometrů v hodině. Pilotní projekt spustí už na podzim v úseku Hradec Králové - Pardubice. A pokud plán schválí vláda, vyšší rychlosti se dočkají také další silnice.

Hlavní spojení mezi Pardubicemi a Hradcem Králové má sice čtyři pruhy, svodidlem oddělené směry, přesto zde řidiči mohou jet maximálně devadesátkou. Nejsou totiž na dálnici, ale pouze na silnici první třídy. To se teď ale zřejmě změní. Z dosavadní silnice první třídy by se měla stát silnice pro motorová vozidla. A na té by se mohlo jezdit až 110 kilometrů v hodině. Toho se ale bojí řidiči, protože podle současné legislativy by se na takových úsecích muselo platit. 

Stodesítkou se bude možná brzy jezdit také na dalších čtyřproudých jedničkách. Třeba mezi Novou Hospodou a Pískem, mezi Českými Budějovicemi a Lišovem a na seznamu je i úsek silnice z Karlových Varů do Ostrova. 

V Plzni a v Jihlavě jsou to tyto přivaděče k dálnici D5 a k dálnici D1. V Brně se uvažuje dokonce o třech místech - o Pražské, Svitavské a Olomoucké radiále. A rychleji by mohli jezdit i řidiči na severu republiky. Na Moravě jde o silnici I/48 mezi Novým Jičínem a Příborem a v severních Čechách o silnici I/35 z Liberce do Bílého Kostela. 

Ředitel dopravní policie Leoš Tržil vysvětluje: „Praxe ukázala, že rychlostní limit, který je tam dnes stanoven – 90 kilometrů za hodinu - je zbytečný, a rychlostní limit se dá s ohledem na vlastnosti těchto komunikací zvýšit.“ 

Jenže na rozdíl od policie a ministerstva jsou někteří dopravní odborníci k dalšímu zavádění 110kilometrové rychlosti opatrnější. Varují před rizikem nehod kvůli rychlé jízdě. Martin Opatrný, mluvčí ÚAMK, říká: „Je potřeba to pečlivě zanalyzovat a zavést to teprve u úseků, kde je to skutečně možné, to znamená, kde ty silnice skutečně splňují veškeré technické parametry.“

Tím ale změny pro řidiče nekončí. Proměnou projdou také rychlostní silnice. Ty by měly být totiž přejmenovány na dálnice. Třeba z R6 u Karlových Varů bude D6. Pokud vláda tento plán schválí, dálniční síť se doslova přes noc rozroste o 300 kilometrů. Nově povýšené silnice také dostanou nové informační tabule, aby řidiči snadno věděli, jakou maximální rychlostí mohou jet. 

„Kde by byla klasická dálnice, tam by to bylo 130 km za hodinu. U silnic pro motorová vozidla by nově byl zaveden rychlostní limit pravděpodobně 110 km za hodinu a modré dopravní značení,“ upřesňuje Tržil.

Jak se přejmenují komunikace
Zdroj: ČT24