Tabule na dálnicích: Řidičům oznámí kolonu ve chvíli, kdy už v ní stojí

Praha – V Česku pořád nefunguje chytré řízení provozu na dálnicích. Přestože mýtné brány i další čidla dodávají informace o jeho hustotě, k řidičům se dostávají pozdě, nebo vůbec. Podle dopravních expertů je detektorů a proměnných značek potřeba mnohonásobně víc, stát ale tvrdí, že na to nemá prostředky.

Zprávy o problémech na silnicích má šířit Národní dopravní informační centrum. „Funguje to na principu, že dotyčný si to ověří například pohledem na kamery a následně se informace vypustí pro řidiče,“ řekl ČT mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Často už ale taková informace přijde k řidičům pozdě.

Český student Václav Plevka přitom na mezinárodní soutěži zaštítěné americkou NASA uspěl s projektem na předvídání kolon. „Tou cestou bylo nejen detekovat vznik těchto nebezpečných dopravních jevů, ale především ho předpovídat. Cílem systémů by mělo být poskytnout řidiči alternativu,“ řekl finalista soutěže Global Impact, Singularity University.

Automatické zpracování dopravních dat funguje jen na novém pražském okruhu. Na dálnici D1 by se pak mělo objevit během rekonstrukce. Během ní bude provoz na naší nejstarší dálnici omezen a doprava bude svedena do méně pruhů. Dopravní inženýři ale chtějí zajistit, aby se ve všech zúženích dalo jezdit minimálně 70km rychlostí. Dálnice má totiž největší propustnost při rychlosti 70–80 km/hod a každé další zbrždění podle nich zaviní kolony, které se pak šíří i desítky kilometrů daleko.