Vyšetřovatelé našli černou skříňku zříceného L-159

Kolín - Vyšetřovatelé našli v podvečer v troskách havarovaného letounu L-159 u Kolína černou skříňku. Mohla by vnést více světla do tragické nehody. Zatím není jasné, jestli letadlo vybuchlo až po nárazu na zem, nebo explodovalo ještě předtím během letu. Práce na místě ale potrvají ještě několik dní.

Problémem je náročný terén. Letoun spadl do pole mezi obcemi Radovesnice a Křečhoř. „Řepka tam dorůstá asi do 30 centimetrů a samozřejmě, jestliže ta komise musí všechny, i ty nejdrobnější úlomky posbírat, aby mohla co nejpřesněji rekonstruovat, co se stalo, tak to určitě bude mravenčí práce, která bude trvat několik dní,“ uvedl náčelník generálního štábu Petr Pavel. Až komise pro vyšetřování leteckých nehod posbírá všechny úlomky letounu, zkoumání se přesune do Vojenského technického ústavu letectví, kde budou provedeny odborné expertizy.

Vyšetřovatelé prostor uprostřed polí, kam se letadlo zřítilo, neprodyšně uzavřeli. Je obehnán páskou a hlídají ho vojenská i státní policie. Na místě bylo dopoledne několik vojenských aut. Trosky letounu, který narazil do země, jsou rozesety na ploše asi 200x100 metrů.

Bitevník spadl včera před půl šestou večer, když se vracel z výcvikového letu na základnu v Čáslavi. Čtyřiatřicetiletý pilot havárii nepřežil. Armáda až do vyšetření příčin nehody zrušila lety všech bitevníků L-159. Kvůli havárii nelétají v Čáslavi ani gripeny. „Neprobíhá v téhle chvíli výcvik, pouze máme gripeny v ostré hotovosti k ochraně vzdušného prostoru České republiky,“ uvedl zástupce velitele základny v Čáslavi Ondřej Rejman.   

Video Rozhovor s velitelem vzdušných sil Jiřím Vernerem
video

Rozhovor s velitelem vzdušných sil Jiřím Vernerem

Generální štáb se souhlasem rodiny zveřejnil totožnost zemřelého pilota, šlo o nadporučíka Ondřeje Sovinu z 21. základny taktického letectva v Čáslavi, který působil v armádě od roku 2000. Příslušníkem základny se stal před pěti lety. Celkově nalétal 1 050 hodin, na typu L-159 více než 560 hodin.

„Letoun byl v dobrém technickém stavu, byl 30 hodin po provedených pracích, měl nalétáno přes 800 hodin, byl to kvalitní a zalétaný letoun,“ uvedl náčelník Generálního štábu Petr Pavel. Velitel vzdušných sil Jiří Verner doplnil, že letos pilot nalétal sto hodin. Letoun prý patřil k lídrům flotily, to znamená, že patřil k nejspolehlivějším strojům. Obecně pak prý L-159 patří mezi nejspolehlivější letouny v rámci NATO. 

Pozůstalí byli o úmrtí pilota informováni už včera. „V armádě máme nastavené mechanismy pro takovéto smutné události a mohu se zaručit za to, že rodina dostane veškerou pomoc a potřebnou podporu ze strany armády,“ uvedla mluvčí generálního štábu Jana Růžičková. Ze zákona může manželka žádat jednorázové odškodné ve výši dvanáctinásobku minimální mzdy, dítě pak dvacetinásobek. Armáda může vyplatit i mimořádné odškodné a hradí např. náklady na pohřeb a úmrtné.

Aero L-159 ALCA je jednomístný jednomotorový bojový podzvukový letoun české výroby. Armáda ČR letouny používá od roku 2003. V Česku se podle dostupných informací zřítil letoun L-159 pouze jednou, a to 24. února 2003 ve vojenském výcvikovém prostoru Jince na Příbramsku. Zkušený třicetiletý pilot tehdy nehodu také nepřežil. Příčinou havárie byla chyba pilota, který prováděl nebezpečný manévr v příliš malé výšce. Další kolize L-159 se odehrála v srpnu 2010, kdy pilot na základně v Náměšti nad Oslavou nezvládl přistání a vyjel mimo dráhu.