Jančura znovu požádal o linku Praha–Brno, dráhy prý dostávají moc

Praha – České dráhy jezdí z Prahy do Brna příliš draho, je přesvědčen předseda představenstva konkurenčního Regiojetu Radim Jančura. Chce proto, aby ministerstvo dopravy dráhám vzalo objednávku na tuto trať a přidělilo ji právě Regiojetu, který bude jezdit zadarmo, napsal Brněnský deník. Ministerstvo v týdnu Jančurovi předalo konkrétní údaje o rozdělení čtyř miliard, které ročně platí ČD za provoz dálkových vlaků. Ministerstvo informace také zveřejnilo na svém webu. Podle této tabulky dostávají dráhy za provoz na lince Děčín–Praha–Břeclav, jejíž součástí úsek Praha–Brno je, 625 milionů korun ročně.

Provoz vlaků objednávaných státem nebo kraji je částečně placen cestujícími z jízdného, ale významnou část dopravcům dávají také objednatelé. Všechny státem objednávané dálkové spoje (rychlíky, expresy, Eurocity) provozují České dráhy, které také dostávají uhrazenou tzv. prokázanou ztrátu. V případě, že je některý nasmlouvaný vlak ziskový, naopak musí dráhy část zisku vrátit objednateli.

Celkem platí stát dráhám ročně čtyři miliardy korun. Jak konkrétně jsou tyto peníze rozdělovány mezi jednotlivé linky, dosud ČD i ministerstvo dopravy tajily. Radim Jančura, který prostřednictvím své firmy Student Agency vlastní železničního dopravce Regiojet, ale nakonec po dlouhém snažení tyto údaje od ministerstva dostal. Bližší informace chce zveřejnit v pondělí.

Žlutě z Hamburku až do Brna?

Již nyní ale Radim Jančura vyzval ministerstvo, aby z trasy Praha–Brno vykázalo České dráhy a přidělilo ji Regiojetu. Provoz 16 párů vlaků mezi Prahou a Brnem chce Jančura provozovat od prosince 2014, to by prý dokázal zajistit. „Nyní se nám vyrábí 73 vagónů a do dvou let bychom dokázali vyrobit další potřebné,“ uvedl. Na lokomotivy má čtyři nabídky. Pokud by je neměl včas, přicházel by prý v úvahu pronájem.

Od prosince 2014 chce Regiojet začít provozovat novou linku z Prahy do Německa, kterou by potom s vlaky do Brna mohl propojit tak, jako to dnes dělají ČD (ty provozují třeba přímé spoje Berlín–Praha–Brno–Bratislava).


Regiojet

Zdroj: ČT24
Autor: Milan Dolejší

Nejvíce peněz jde na vlaky Děčín–Břeclav, na kilometr je ale dražší Ostrava–Olomouc

Údaje od ministerstva dopravy, které odpovídají situaci z roku 2010, ministerstvo také zveřejnilo na svém webu. Podle uvedené tabulky jde nejvíce peněz ze státního balíku právě na vlaky linky Děčín–Praha–Břeclav, jejíž součástí je i úsek Praha–Brno, a Jančura tvrdí, že by byl schopen jezdit na ní bez státních úhrad. Dráhy na provoz vlaků získávají 625 milionů korun ročně, v přepočtu na jeden ujetý kilometr potom 139 korun.

Za linku Ostrava–Opava–Olomouc, o niž nyní dopravci soutěží a jejíž údaje stály na počátku sporu ministerstva s Jančurou, dostávají dráhy 157 milionů korun ročně. V přepočtu na ujetý kilometr je to potom 225 korun, tedy nejvíce ze všech rychlíkových linek. Druhá nejnáročnější z hlediska nákladů na kilometr byla v roce 2010 linka Praha–Kladno–Rakovník, dráhy zde vykazovaly ztrátu 186 korun na kilometr. Před třemi lety nebyla žádná linka zisková, ačkoli z Prahy přes Bohumín do Žiliny činila úhrada ztráty pouze 2 koruny za kilometr (7 milionů za rok).

Osobní vlak z Harrachova v Tanvaldu
Zdroj: ČT24
Autor: Milan Dolejší

Kolik stát platil v r. 2010 za vybrané linky?

Praha–Ostrava–Slovensko/Polsko (dnes placena až z Ostravy)

  • za rok: 7 milionů Kč
  • za ujetý kilometr: 2 Kč

Německo–Děčín–Praha–Břeclav–Slovensko/Rakousko

  • za rok: 625 milionů Kč
  • za ujetý kilometr: 139 Kč

Praha–Plzeň–Cheb/Klatovy/Německo

  • za rok: 334 milionů Kč
  • za ujetý kilometr: 128 Kč

Praha – České Budějovice – Rakousko

  • za rok: 245 milionů Kč
  • za ujetý kilometr: 119 Kč

Brno–Bohumín

  • za rok: 198 milionů Kč
  • za ujetý kilometr: 111 Kč

Je dobojováno? Dráhy hrozí náhradou škody

O zveřejnění informací, kolik platí stát za provoz dálkových vlaků, rozhodl před svým koncem na úřadě bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš. Do té doby uvádělo ministerstvo pouze průměrnou hodnotu úhrad dráhám – 120 korun za kilometr, celkem potom čtyři miliardy za rok. České dráhy ovšem zveřejnění konkrétních informací považují za narušení trhu a cítí se poškozeny. Pokusily se zabránit zveřejnění informací o výši úhrad i soudně. Nyní dráhy ministerstvu hrozí, že budou žádat náhradu škody. „Jsme vážně znepokojeni stavem ochrany ekonomických práv státem vlastněných firem a faktem, že ministerstvo dopravy předalo konkurenční společnosti a dodatečně zveřejnilo na svých webových stránkách obchodní tajemství a strategické ekonomické údaje státem vlastněné společnosti. České dráhy podniknou veškeré kroky k ochraně svých obchodních zájmů a ochraně majetku ve vlastnictví státu,“ řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák:

„Údaje, které jsou poskytnuty na základě zákona č. 106/1999 Sb., jsme povinni zveřejnit. Proto veškerá rozhodnutí jsou vyvěšována na našich webových stránkách.“


Radim Jančura ale odmítl, že by se tyto informace měly utajovat. „Je to informace o tom, kolik ministerstvo dopravy zaplatilo z daní občanů na pokrytí ztráty na provozování vlaků na jednotlivých linkách. Například na Slovensku, kde provozujeme regionální vlaky z Bratislavy do Komárna, je tato informace – včetně celé smlouvy mezi námi a ministerstvem – veřejně přístupným dokumentem na internetu,“ poukázal.