Soukromé sanitky se musí stát taxíky a nelíbí se jim to

Ostrava/Praha – Novela zákona o silniční dopravě zkomplikuje život provozovatelům soukromých, asistenčních sanitek. Společnosti, které vozí nemohoucí pacienty k lékařům a na vyšetření, nově budou muset splňovat stejná kritéria jako provozovatelé taxislužeb. Podle soukromých sanitek tak ale bude potřeba do podnikání investovat mnohem více peněz, a jejich služby se tak prodraží.

Podle nového zákona, který vstupuje v platnost k 1. květnu, musí tzv. řidiči smluvní přepravy splňovat stejné podmínky jako taxikáři. Čekají je povinné zkoušky ze znalosti města, práva a obsluhy taxametru, který bude nově muset být v každém voze. Opatření se dotkne i provozovatelů soukromých sanitek, které slouží mj. seniorům, jež na standardní sanitku nemají nárok, ale bez pomoci se k lékaři nedopraví. Vedle dopravy nabízejí i doprovod do ordinace nebo vyzvedávání léků.

„To, že budeme muset fungovat jako taxislužba, pro nás znamená pořídit si taxametr a označení taxi. Zvětší se nám pojistky za auto,“ říká provozovatelka jedné ze soukromých sanitek Romana Tvarůžková.

Smluvní zdravotnické přepravy fungují ve všech krajích. Podle právníků stát novelou znemožnil stovkám lidí podnikání a změnil pravidla uprostřed hry. První lidé už zvažují žaloby za ušlý zisk. „Vzhledem k počtu subjektů, podnikajících v tomto oboru podnikání, se může jednat o částky šplhající se do milionů, desetimilionů korun,“ soudí právník Jan Toms; ministerstvo dopravy však kritiku odmítá. „Nové podmínky nijak výrazně nezhoršují situaci pro provozovatele této služby,“ uvedl mluvčí Tomáš Neřold s tím, že novela zákona pouze stanovuje určité mantinely a pravidla.

Novela zákona o silniční dopravě cílí především na smluvní přepravce. Široká paleta jejich provozovatelů totiž zahrnuje mj. ty, kteří se vydávají za taxikáře, ačkoli tím porušují zákon. Vozy smluvní přepravy totiž nesmějí nabírat zákazníky přímo na ulici (platná je pouze předchozí objednávka) a nesmí se taxíkům podobat, což se ovšem v praxi častokrát nedělo. O problému s tzv. vlčáky čtěte více zde.