Triky na předváděcích akcích: Agresivita a neplatné smlouvy

Praha - Od uvedení nového dokumentu Šmejdi jsou pořadatelé předváděcích akcí na pranýři. Na povrch také stále častěji vyplouvají některé praktiky, se kterými se zákazníci u těchto prodejců setkávají. Kromě nepravdivých informací a předraženého zboží jsou účastníci svědci ponižování a agresivního chování prodejců. Ti často staré lidi nutí podepsat nevýhodné smlouvy, které mnohdy jsou i v rozporu se zákonem. Sdružení obrany spotřebitelů a Česká obchodní inspekce proto pro seniory pořádají školení, aby podobné nabídky dokázali rozeznat a nenachytali se na ně.

Pozvánka ve schránce, která láká na oběd zdarma a sadu ručníků k tomu, není jediná cesta, jak se prodejci předváděcích akcí snaží oslovit potencionálního zákazníka. Často jim přímo zavolají a tvrdí, že vyhráli tisíce korun. Ty si mají přijít vyzvednout na předváděcí akci.

Triky prodejců na předváděcích akcích:

  • Posílání pozvánek poštou a lákání na oběd zdarma
  • Oslovování lidí přes telefon s tím, že se mají dostavit pro peněžní výhru
  • Prodávání zboží, které je v běžném obchodě za desetinu ceny
  • Snaha izolovat jedince, aby se nemohl s přáteli o koupi poradit
  • Nevýhodná prodejní smlouva a vysoké úroky
  • Vyhrožování, agresivní chování a ponižování

Mnozí z důvěřivých seniorů původně neměli v plánu předražené zboží kupovat, ale třeba dárek zdarma je pro ně velkým lákadlem. „Já nic koupit nechtěla, jen jsem chtěla vidět, co mi dají,“ podotkla Marie Kocourková. Nakonec ji vyšly hrnce i s půjčkou na 13 a půl tisíce korun. A nepomohlo ani to, že její syn chtěl hned druhý den smlouvu vypovědět.

Ilustrační foto
Zdroj: ČT24

Několik háčků totiž bylo už ve smlouvě, kterou paní Kocourková podepsala, aniž by si ji pořádně přečetla. „Tam nebyl prostor pro to, aby si člověk přečetl obsah smlouvy, kde jsou ta nejvíc kritická místa,“ podotkla seniorka. Podle ní byl text i napsán velmi malým písmem. Navíc ji prodejci odvedli od kamarádek, se kterými na akci přijela, aby se s nimi nemohla poradit. Někdy důchodcům dokonce seberou občanské průkazy a vrátí jim je v případě, že si od nich něco koupí.

Zákon nestanovuje, za kolik musí být výrobky s neregulovanou cenou prodávány. Například za vysavač, který stojí v kamenném obchodě 4 tisíce, tak může chtít obchodník na podobné akci i 60 tisíc korun. Snadné není ani zboží vrátit a od smlouvy odstoupit. Běžné jsou třeba vysoké stornovací poplatky. Nebo společnost na oznámení o výpovědi vůbec nereaguje. Jindy zase firma slíbí, že si zboží přijde vyzvednout. A pak jen počká, až uplyne čtrnáctidenní denní lhůta, ve které je možné smlouvu zrušit.

Rozpoutat vlnu zájmu o praktiky na předváděcích akcích pomohl dokumentární film režisérky Silvie Dymákové Šmejdi. Dymáková natáčela přímo na akcích, kde organizátoři dávají třeba dárky zdarma. Dokument však současně ukazuje, že je při tom nutí nakupovat předražené zboží. Podobné praktiky používají také podomní prodejci.

Úvěrovým společnostem hrozí milionové pokuty

Mnohým úvěrovým společnostem tak hrozí milionové pokuty za neférové půjčky důchodcům právě na prodejních akcích. Obchodní inspekce prošetřuje například i smlouvy renomovaných společností. Od začátku roku totiž platí zákon, podle kterého si musí úvěrová společnost ověřit, zda má klient na splácení a poskytnout mu jasně všechny důležité informace. Jenže prodejce na předváděcích akcích to od mnohaset tisícových obchodů rozhodně neodrazuje.

Triky obchodníků na předváděcích akcích tématem Událostí (zdroj: ČT24)