Nová D1: Jak vypadá řez dálničním sendvičem?

Dálnice D1 mění tvář. Staré cementobetonové desky, které místy připomínají spíš než komfortní vozovku nebezpečné schody, mají ustoupit novému povrchu. Jenže on zas až tak nový nebude - v rámci úspor se budou stávající vrstvy dálnice recyklovat. Podívejte se, jak bude vypadat staronový řez hlavní českou dálnicí.

Rekonstrukce jednoho kilometru dálnice D1 vyjde podle propočtů Ředitelství silnic a dálnic v průměru na 150 milionů korun. Drtivou většinu nákladů na rekonstrukci D1 tvoří vlastní vozovka. Neznamená to ale, že se vymění všechny vrstvy pod nynějšími cementobetonovými deskami, po kterých se jezdí. Dvě nejspodnější vrstvy štěrkopísku zůstanou zachovány ze staré silnice. Pak přijde podkladní vrstva, na kterou se však zčásti použije původní materiál. A teprve na ni stavaři položí zbrusu nový povrch. Kdo by ale čekal asfalt, mýlil by se. ŘSD chce zůstat věrné cementobetonu - staré desky jen nahradí novými.

Nová vozovka bude mít stejnou tloušťku jako doposud, tedy 74 centimetrů. Avšak svrchní betonový povrch bude o tři centimetry silnější než ten původní - bude mít 27 centimetrů. Slabší bude již zmíněná podkladní vrstva, která má roznášet tlak vozidel na podloží. Konstrukce podkladní vrstvy může mít řadu variant - může ji tvořit kamení nebo třeba struska. V případě D1 se ale vsadilo na recyklaci: do podkladní vrstvy se rozdrtí mimo jiné staré betonové desky, po kterých se nyní jezdí. A důvod? Pokud by ŘSD nevyužilo staré desky, muselo by na podkladovou vrstvu nakoupit jiný materiál. To by ale mohlo rekonstrukci silně prodražit.

Složky ceny modernizace D1 (orientační údaje ŘSD):

  • Silniční objekty - 64 %
  • Mosty - 26 %
  • Kanalizace - 6 %
  • Inženýrské sítě a SOS systém - 4 %
  • Vegetační úpravy - méně než půl procenta

„Ředitelství silnic a dálnic se snaží co nejvíce materiálu ze 'staré' dálnice využít při modernizaci. Materiál bude sloužit také k budování provizorního rozšíření,“ řekl portálu ČT24 Jan Studecký z tiskového oddělení ŘSD. V rámci úprav se dálnice rozšíří o 75 centimetrů v každém směru, což má umožnit při všech budoucích opravách a různých krizových situacích udržet na dálnici provoz v modelu 2+2 pruhy, nikoli 2+1, jak se to dělá dnes.

ŘSD si posvítí na kvalitu prací

I když nová dálnice bude obsahovat celou řadu prvků shodných s tou původní, ministerstvo dopravy uklidňuje: řidiči se nemusí bát, že by se nová D1 zase brzy změnila v nepříjemný tankodrom.

„Mezery a praskliny, které na dálnici nyní vznikají, jsou způsobeny problémy v podkladní vrstvě. Do mezer mezi panely zatekla voda a ta poškodila podkladní vrstvu. Proto dochází k výměně celého vozovkového souvrství,“ tvrdí mluvčí ministerstva dopravy pro modernizaci D1 Jiří Švorc. „Pokud budou při modernizaci dodrženy všechny technologické postupy tak, jak jsou předepsány normami, tak by již se v budoucnosti tyto poruchy objevovat neměly,“ dodává. Útvar kvality Ředitelství silnic a dálnic přitom podle něj bude na dodržování norem a stanovených postupů pečlivě dohlížet.

Jenže experti na silniční stavitelství tak optimističtí nejsou. Řada z nich má vůči cementobetonovému krytu výhrady. Navíc samo ŘSD se prý nedrží norem, když předpokládá životnost nové dálnice minimálně 30 let. Cementobeton na starých náspech například podle odborníků z ČVUT vydrží maximálně 25 let. Více o životnosti dálnice a možných úskalích využití cementobetonu čtěte zde.