V maturitních testech zřejmě přibude více otevřených úloh

Praha – Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) připravuje další změny v podobách státní maturitní zkoušky. Podle jejího šéfa Jiřího Zíky by především testy z Českého jazyka měly už v roce 2015 obsahovat více tzv. otevřených úloh. V nich student formuluje vlastní samostatnou odpověď, nikoliv vybírá z nabízených možností. Měl by se tím statisticky zmenšit „efekt štěstí při tipování odpovědí“, dodal Zíka. Právě s češtinou měli studenti v letošních písemných testech nejmenší problémy. Také matematika, kterou neudělala pětina studentů, ale v budoucnu bude zřejmě obsahovat více otevřených zadání.

Větší podíl úloh, které po maturantech vyžadují samostatně formulovanou odpověď, je zakotven v novém katalogu. Podle něho se tvoří struktura maturitních testů - pozměněný dokument má platit od roku 2015. „Očekává jisté zvýšení obtížnosti zejména v českém jazyce, kde by se místo uzavřených úloh měli objevit i otevřené úlohy. U matematiky se předpokládá, že se rozšíří ty široce otevřené úlohy,“ zmínil Zíka.

Nároky kladené na rozsah učiva nebudou podle Zíky výrazně odlišné od současných. Cílem je prý motivovat studenty, aby ukázali skutečné znalosti, nikoliv štěstí při hádání pravděpodobně správných odpovědí z nabídky. Šéf CERMATu ale zároveň přiznává, že není možné posuzovat stejně testy z češtiny, matematiky nebo cizího jazyka.

Maturitní zadání
Maturitní zadání

Právě matematika dělala i letos studentům největší problémy, ačkoliv CERMAT vypustil variantu těžšího testu. Právě na jeho obtížnost, respektive nedostatek času k vypracování, si v loňském roce maturanti stěžovali. Letos matematiku neudělalo přibližně 20 procent studentů, což je zhruba o procento více než loni. Podle Zíky se na procentu neúspěšných podílí hlavně učňovské obory a specializované školy, gymnazisté si pak u jednotné varianty testu logicky oproti loňsku mírně přilepšili. 

Pracovní skupina ministerstva školství nyní pracuje na konceptu státních maturit pro rok 2020. Právě souhrnné statistiky úspěšnosti by mohly vést k tomu, že na některých typech škol bude v budoucnu povinný i test z matematiky. Zíka tuto možnost připustil. Po povinné matematice v rámci státních maturit volá například opoziční ČSSD.

Letos byla v matematice neúspěšnost 20,6 procenta, u cizího jazyka neuspělo 2,6 procenta a z češtiny 1,9 procenta studentů. Z 90 500 studentů, kteří měli maturovat poprvé, se ke zkouškám nedostavilo asi 11 procent mladých.


 Za možné opisování by padl mimořádný termín

Nejnovější problém, který CERMAT musí řešit, je možné opisování u některých maturantů. Podezření se objevilo hned u 12 škol. Centrum už odeslalo podnět k České školní inspekci. Maturanti se údajně při testech radili, někteří dokonce použili při vypracování mobilní telefon, který ale podmínky pro maturitní zkoušku striktně zakazují. 

K podezření dovedla hodnotitele četnost shodných chyb u některých otázek. „Jde například o situaci, kdy většina třídy dojde u matematické úlohy bez nabízených možností k naprosto stejnému, leč chybnému výsledku 14,8 – místo 15,“ ilustroval Zíka.

Ministerstvo školství upozorňuje, že pokud se viníci najdou, testy si zopakují. „To je otázka právního výkladu, zda je možné označit takovéto chování jako organizační incident. Při prokázání viny bych já jako ředitel CERMATu měl možnost rozhodnout o mimořádném termínu,“ dodal ředitel centra s tím, že podobné termíny se stanovovaly i v minulých letech, nicméně kvůli technickým problémům.