Centrální registr vozidel je i po roce plný děr

Brno – Centrální registr vozidel znamenal pohromu pro někdejšího ministra dopravy Pavla Dobeše, velké výpadky, které poznamenaly začátek jeho provozu a později se vracely, mu nakonec zlomily politický vaz. Registr ale bez problémů nefunguje ani teď – rok od svého spuštění. Systém už je sice stabilní, ale údaje v něm neúplné. To velmi zdržuje práci.

Práci s centrálním registrem vozidel podle úředníků, kteří s ním pracují, zpomalují především informační díry – v kartách některých vozidel chybí údaje. „Někdy je to deset procent, někdy ale až 95 procent,“ popsal mluvčí jihomoravské metropole Pavel Žára. Ty jsou sice k dispozici, úředníci ale musí otevírat jiné databáze. Občas proto trvá zapsání nebo odepsání vozidla i desítky minut.

Průtahy při práci s centrálním registrem vozidel pociťují kromě úředníků, kteří mají složitější práci, i sami občané. Čekají déle – například brněnský registr před spuštěním centrálního registru obsloužil 400 lidí denně, dnes je to kolem 300 lidí. „Chodím sem častěji a připadá mi, že je to pořád stejně špatné. Pořád se musí hodně dlouho čekat, je to jako ocitnout se o třicet let zpátky,“ řekl Brňan Lukáš Hakl. V době po loňském spuštění nového systému to ovšem nebylo ani 200, mnoho lidí chodilo na úřad marně. Stejné problémy jsou i na jiných místech republiky.

Pomalejší chod připouští i ministerstvo

Podle ministerstva dopravy je ale situace podstatně lepší než loni v létě, kdy centrální registr na několik týdnů zkolaboval. „Pro nás je důležité, že je systém stabilizován a že tu nejsou fatální výpadky, jaké tu byly minulý rok. Jsme v situaci, kdy delší výpadky registr nemá a kdy se podařilo zrychlit odezvu systému,“ uvádí mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold, byť i on dílčí nedostatky připouští: „To, co zpomaluje práci, je to, že úředníci po sobě stále musí údaje kontrolovat, a to kvůli čistotě dat v systému, aby nevydávaly chybné průkazy.“

Ministerstvo dopravy za systém zaplatilo firmě ATS Telcom 37 milionů korun, každý měsíc potom přidávalo dalších 12 milionů za údržbu. Společnost přitom zakázku získala bez výběrového řízení. Odpovědnost si mezi sebou přehazovali tehdejší ministr dopravy Pavel Dobeš a jeho předchůdce ve funkci Vít Bárta. Zlevnit a zrychlit mají registr noví provozovatelé, kteří firmu ATS Telcom vystřídali v dubnu. Na registr se chce zaměřit i kandidát na nového ministra dopravy Zdeněk Žák: „Registr je jednou z věcí, kterou tento stát otravuje život svým občanům.“