Piráty silnic pro zábavu i kvůli obavám

Praha – Ujíždějící auto řítící se ulicemi a kulky vylétající z policejní pistole – obrázek, který je letos v českých městech (a občas i mimo ně) k vidění častěji než kdy dříve. Zatímco loni za celý rok k takto dramatickým honičkám došlo patnáctkrát, letos za první čtvrtletí jedenáctkrát. Pokusů ujet hlídce potom policisté do konce března zaznamenali 97. Za jednu z příčin považuje policie mírné tresty – pět trestných bodů a nanejvýš pětitisícovou pokutu. Řidiči tak podle ní občas ujíždějí zkrátka „ze sportu“. Často je ale příčina jinde, například se chtějí vyhnout trestu za předchozí přestupky či trestné činy.

Patrně nejslavnějším letošním „pirátem“ silnic byl muž, který v lednu ujížděl před policií nejprve po Praze a potom po dálnici až do Plzně, kde havaroval v areálu nemocnice poté, co ho policista střelil do krku. Při své cestě naboural do několika aut. Případ ale zdaleka není jediný, od začátku roku do konce března zaznamenali policisté dalších 96 pokusů ujet hlídce. „Donucovací prostředek a zbraň je použita na každé třetí ujíždějící vozidlo,“ upozornil přitom ředitel pořádkové policie Martin Hrinko. Jedenáctkrát během čtvrt roku policisté na ujíždějící auto i stříleli – podle Hrinka přitom policie střílí na vůz až poté, co neúčinkuje varovný výstřel, zastavovací pás ani pokus o zahrazení cesty vozidlem.

V případě pražsko-plzeňské honičky se ukázalo, že mladíka za volantem policie již dříve stíhala kvůli drogám. Příčinou ujíždění potom mohl být náklad, který vezl. „Policisté u řidiče ujíždějícího vozidla následně zajistili tři krabice plné léků a nespecifikované varné zařízení,“ upozornil policejní muvčí Tomáš Hulan. Z podobných důvodů se dává na útěk před policejní hlídkou řada řidičů, ale ne všichni prchají z pocitu, že je dostihl zákon. „Spousta lidí to bere jako adrenalinový sport,“ upozornil David Bukovský, zástupce vedoucího dálničního oddělení Rudná, které má na starost část dálnice D5. Policisté jsou přesvědčeni, že tresty za ignorování hlídky jsou příliš mírné – pět trestných bodů a až pět tisíc korun pokuty jim nestačí. „Měl by tam být transparentní trest – odebrání řidičského průkazu na místě, vyšší sankce ve správním řízení, bavme se o 50 tisících, 100 tisících,“ uvedl Martin Hrinko. Ovšem již v případě, že se řidič pokusí autem na policistu najet, jsou tresty přísnější, potom jde o trestný čin.

I sami policisté přiznávají, že je stíhání ujíždějícího auta vždy nebezpečné, úhony mohou kromě prchajícího řidiče a policistů dojít i lidé v jiných autech nebo chodci. „Nejsme v americkém filmu. Policista vždy musí dbát na to, aby neohrozil život, zdraví nebo majetek osob,“ zdůraznil David Bukovský.

Dobrou pověst na českých silnicích nemají motocyklisté. Ti přitom mezi ujíždějícími zdaleka nefigurují tak často jako řidiči na čtyřech kolech a letos zatím figurují spíše jako oběti než viníci nehod. Sezona motocyklů letos díky teplému počasí začala obzvlášť brzy a při nehodách zahynulo osm lidí. Podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha se většina tragických nehod stala proto, že jiní řidiči motocykl přehlédli. Pouze ve dvou případech mocyklisté zemřeli proto, že nezvládli svůj motocykl.