Matematika – kat maturantů. Zhoršili se ale i v jiných předmětech

Praha – Téměř čtvrtina maturantů letos propadla při testu z matematiky. Oproti minulému roku se jejich poměr zvýšil zhruba o pětinu. Letošní maturanti ovšem neměli horší výsledky jen v matematice, ale i dalších předmětech - tam je však počet neúspěšných studentů podstatně nižší, dosáhl jednotek procent. Podle ministra školství Marcela Chládka (ČSSD) nebyli studenti, kteří propadli z matematiky, schopni logicky uvažovat a prokazovali neznalost učiva základní školy. Chce proto dosáhnout zlepšení výuky.

Video Maturitní testy dopadly hůře než loni, nejvíce z matematiky
video

Maturitní testy dopadly hůře než loni, nejvíce z matematiky

Hotovým katem maturantů byla matematika, u které neuspělo 24,1 procenta studentů. K testu se přitom přihlásilo méně studentů než loni, kdy propadlo z matematiky pouze 20,5 procenta maturantů. Zhoršili se i v dalších předmětech, v českém jazyce stoupl počet neúspěšných z 2 na 2,7 procenta, v cizích jazycích z 2,6 na 3,6 procenta. Protože si studenti mohou zvolit mezi testem z matematiky a cizího jazyka, je celkový počet neúspěšných maturantů nižší než 24 procent. Ministerstvo míru odhaduje na 11 procent, přesné číslo ale ještě nemá.

Ministra školství Marcela Chládka vysoký počet propadlých u maturity z matematiky nepříjemně překvapil. Studenti podle něj prokázali, že jim leckdy chybí i znalosti, které měli získat na základní škole. „Chybí tam triviální základní logické uvažování u úloh, které může člověk vyřešit, aniž by měl k tomu byť sebemenší penzum základních informací, stačí k tomu pouze logické uvažování,“ podotkl ministr. Příčinu vidí ve vzdělávání učitelů na pedagogických fakultách, kvalitě výuky, kterou chce zvýšit na středních i základních školách. Zaměří se přitom na školy, kde byly výsledky z matematiky nejhorší. Současně ale ministr uznal, že výsledek testů z českého jazyka je „slušný“. „Jsem rád, že nejsme u dvaceti procent – jak se predikovalo, že musí propadnout dvacet procent žáků,“ uvedl Chládek.

Podobu testů ocenili studenti – zejména ti úspěšní – i pedagogové. „Žádná překvapení jako v minulých letech se nekonala,“ zdůraznila ředitelka pražského Gymnázia Budějovická Zdeňka Bednářová. Letos se totiž po letech změn průběh maturitních zkoušek stabilizoval – je stejný jako loni. Marcel Chládek ale chce v budoucnu zavést další změny, které zkoušky zjednoduší a také zlevní. Elektronické testování, odlišné zkoušky pro gymnázia a střední odborné školy či povinnou matematiku plánuje až na příští roky. Povinná maturita z matematiky by podle Chládka mohla být od roku 2020. Zkoušky letos vyšly na 154 milionů korun. Kromě státních maturit si školy pořádají ještě vlastní, takzvané profilové zkoušky z odborných předmětů.