Walkman je maličký pětatřicátník a už vyvolává nostalgii

Praha – Pětatřicáté narozeniny slaví malý, přenosný, kazetový přehrávač Walkman, který přenesl poslech muziky na ulici. Walkmany se od léta 1979, kdy je na trh uvedla v Japonsku firma Sony, udržely až do roku 2010, kdy je vytěsnily modernější technologie. Ačkoliv o walkman ze začátku nebyl velký zájem, nakonec se stal hitem. Kultovní přístroj si za dobu jeho existence koupilo přes 200 milionů lidí.

„1. července 1979 se očekával velký boom, ačkoli první měsíc se v Japonsku prodaly pouhé 3 tisíce kusů. Sama společnost Sony tím byla zaskočena a musela přistoupit ke kontaktní reklamě, kdy studenti na ulicích nechávali širokou veřejnost vyzkoušet si poslech z walkmanu,“ přiblížil začátky malého kazetového přehrávače prodejce audiokazet David Šmitmajer. Připouští ale, že v poslechu hudby znamenal nástup walkmanů přelom.

Impuls ke vzniku jednoduchého přenosného přehrávače přišel od německo-brazilského vynálezce Andrease Pavla, který už v roce 1972 představil takzvaný stereobelt. Šlo o opasek se dvěma krabičkami, z nichž jedna skrývala zesilovač a druhá sloužila k přehrávání audiokazety.

Při přehrávání to hučelo a šumělo

Hned od začátku koncipovala firma Sony výrobu walkmanů s co nejnižšími náklady, aby tržní cena byla přijatelná co nejširší populaci. „Nepřesahovala tehdy 100 dolarů, takže byl walkman skutečně dostupný,“ zmínil David Šmitmajer. Výroba walkmanů se dlouho vypořádávala s výrazným šuměním při přehrávání kazet, odstup od něj přinesly metalové pásky. Ke snížení šumu přispěla také technologie dolby z poloviny 70. let.

David Šmitmajer: O walkmany zprvu nebyl zájem (zdroj: ČT24)

David Šmitmajer je v současnosti jediným průmyslovým výrobcem audiokazet ve střední Evropě. Právě audiokazeta podle něj je tou technologií, která znamenala průlom v popularizaci muziky. „Walkman už byl třešničkou na dortu ve světě populární hudby. Ale byla to kazeta, která nabídla možnost běžnému konzumentovi vytvářet mix tape – tedy kombinovat nahrávky různých interpretů a vytvářet vlastní kazetu,“ míní David Šmitmajer, podle kterého se střední generace z nostalgie a určitého fetišismu vracejí do jisté míry právě k tomuto nosiči. Nezdá se ale, že by se k výrobě kazetových přehrávačů vrátil i některý z výrobců, proto se zřejmě nechystá žádná velká renesance.