Alternativní dopravce odmítnut kvůli chybě, zakázku dostanou dražší ČD

Praha – Německý státní železniční dopravce Deutsche Bahn zatím rychlíky v Česku provozovat zřejmě nebude. Ministerstvo dopravy ukončilo jednání s jeho dceřinou firmou Arriva, která chtěla v příštím roce zajišťovat provoz motorových rychlíků z Plzně do Mostu. Její nabídka má podle ministerstva platnost pouze do konce září, úřad ale vzhledem k zákonným lhůtám nemůže tak rychle uzavřít smlouvu. Arriva naopak poukázala, že při splnění požadavků ministerstva by nedokázala provoz připravit – měla by na to jen měsíc. Zakázka tak nakonec zřejmě připadne Českým drahám, ačkoli ministerstvu předložily dražší nabídku.

Ministerstvo dopravy bude nadále o dalším provozu rychlíků na lince Plzeň–Most jednat pouze s Českými drahami. Rozhodlo se tak kvůli formální chybě v nabídce konkurenční Arrivy, která přitom podle prvních vyjádření měla velkou šanci zakázku získat, protože nabídla výhodnější podmínky než ČD. Nabídka dceřiné firmy německého národního železničního dopravce však má podle ministerstva příliš krátkou platnost. „Je potřeba, aby ta nabídka byla závazná po dobu 70 dnů z toho důvodu, že my dříve smlouvu uzavřít nemůžeme,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák, podle kterého má nabídka Arrivy platnost pouze do konce září.

Generální ředitel společnosti Arriva Transport Česká republika Daniel Adamka však upozornil, že při splnění požadavku na platnost nabídky 70 dnů, tj. až do listopadu, by firma nebyla schopna provoz připravit. Na sehnání a výcvik personálu či potřebnou úpravu vozidel by potom měla pouze měsíc. Adamka je proto přesvědčen, že byl termín připraven pro ČD, které provoz připravovat nemusí, protože rychlíkovou linku již provozují. To naopak odmítlo ministerstvo, mluvčí Novák zdůraznil, že Arriva podmínku znala. Z jakého důvodu Arriva podala nabídku s nedostatečně dlouhou lhůtou a zda to nebyl účel, ministerstvo dopravy podle Nováka netuší. Adamka uvedl, že navzdory výhradám bude dopravce rozhodnutí ministerstva respektovat.

(Ne)výměna dopravců předzvěstí politické rošády?

Ředitel Arrivy Daniel Adamka uvedl ve své reakci na vyřazení firmy z jednání o provozování rychlíků Plzeň–Most v příštím roce, že může rozhodnutí ministerstva souviset s údajně připravovanými politickými změnami. Je předvědčen, že vládní koalice připravuje výměnu resortů, do čela ministerstva dopravy by pak měl přijít zástupce strany, která má blízko Českým drahám. Nejčastěji se v médiích v této souvislosti spekuluje o výměně resortu dopravy spravovaného ministrem za ANO s resortem zdravotnictví, který v současnosti spravuje ČSSD. Mluvčí úřadu uvedl, že zveřejněné zákulisní informace o případné výměně resortů v rámci vládní koalice považuje ministerstvo za pouhé spekulace. 


Alternativnímu dopravci se stala osudnou formální chyba

Arriva nabídla ministerstvu, že bude jezdit na lince, která spojuje Plzeň, Žatec, Chomutov a Most, se staršími německými motoráky používanými dříve mateřskou DB za roční cenu 37,3 milionu korun. ČD nabídly, že budou jezdit se svými motorovými vozy, které jsou oproti německým protějškům poněkud novější, o 3,4 milionu dráže. Protože ministerstvo oznámilo cenu za jediné kritérium při stanovení zadávacích podmínek, zdálo se, že ČD ztratí první rychlíkovou linku. České dráhy se tomu intenzivně bránily, podaly stížnost proti postupu ministerstva dopravy a poukazovaly, že motorové jednotky Arrivy nesplňují podmínky pro přepravu dětských kočárků či handicapovaných cestujících. Nakonec se však alternativnímu dopravci patrně stane osudnou formální chyba. Drahám tak rychlíky ze západu na sever Čech ještě nejméně další rok zůstanou, ačkoli podle Daniela Adamky dosud omezená platnost nabídky nevadila a nezmínil se o ní ani ministr Antonín Prachař při společném jednání.

Rychlíky ČD zatím jezdí mezi Plzní a Mostem na základě vítězství státem ovládané firmy ve výběrovém řízení v roce 2005. Kontrakt letos vyprší, ministerstvo dopravy ale nestihlo vypsat nový tendr. Proto chce krátkodobou smlouvu uzavřít v jednacím řízení. Původně ji měly přímo dostat ČD, Arriva však bez vyzvání předložila konkurenční nabídku.

Arriva hledá další využití pro své vlaky

Arriva prostřednictvím dceřiné společnosti Arriva vlaky loni čtvrt roku jezdila mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou, v prosinci však provoz ukončila. S loňským převzetím konkurenční Veolie Transport získala Arriva také provoz na trati ze Šumperku do Koutů nad Desnou – ovšem včetně vozového parku. Využití pro další své soupravy tak stále hledá. Kromě rychlíků mezi Plzní a Mostem v minulosti usilovala o provozování rychlíků z Ostravy přes Opavu do Olomouce či regionálních vlaků v části Pardubického kraje. Na obou místech ale nakonec stále jezdí ČD.