Tip pro řidiče. Jak bezpečně řídit auto na ledu?

Praha – Ledovka, která pokryla Česko, vystavila nepříjemnostem nejen pasažéry železniční a městské dopravy, ale i řidiče, zejména ty na východní Moravě. Dopravní experti v této souvislosti podotýkají, že namrzlá vozovka představuje v provozu vůbec největší hrozbu. Jak by se měl řidič zachovat?

Video Stop - Jak zvládnout smyk
video

Stop - Jak zvládnout smyk

„Namrzlá vozovka je z pohledu přilnavosti to nejhorší, s čím se může řidič v provozu setkat,“ konstatuje vedoucí oddělení BESIP Martin Farář. „Je proto nutné dbát zvýšené opatrnosti, ohleduplnosti a dodržovat pravidla defenzivní jízdy, tedy očekávat chyby od ostatních účastníků silničního provozu, ale také se maximálně vyvarovat vlastních.“

Řidič by proto měl dodržovat základní pravidla řízení, mezi které patří bezpečný odstup od auta jedoucího před ním; v případě namrzlé vozovky se jedná o čtyři vteřiny. Platí i tradiční doporučení: nenechat se rozptylovat hlasitou hudbou, telefonem nebo jinými rušivými elementy. Pokud totiž tato pravidla řidiči nedodrží, zvyšuje se riziko střetu a prodlužuje se brzdná dráha vozidla.

Podle Libora Budiny z pražské školy smyku DEKRA řidiči nejčastěji chybují právě tím, že se řízení nevěnují dostatečně – nebo nepřizpůsobí rychlost stavu vozovky, a tak často dochází ke smyku přední nebo zadní nápravy vozidla. „Brzdy nefungují stejně dobře jako za sucha, je nutné počítat s delší brzdnou dráhou,“ dodává Martin Farář z BESIPu.

Právě přetáčivý smyk zadní nápravy je pro řidiče nebezpečnější, protože může dojít k bočnímu nárazu. Důležité je nenajíždět rychle do zatáček a také včas užít znamení o změně směru, aby se v dopravní situaci dokázali zorientovat i lidé za volanty ostatních aut.

Jak se chovat při smyku?

Při smyku přední nápravy, tedy při nedotáčivém smyku, při kterém hrozí vyjetí ze zatáčky vnějším obloukem, doporučuje Martin Farář natočit volant do směru pohybu zadní části vozidla a citlivě přidat plyn.

Při smyku zadní nápravy, tedy při přetáčivém smyku, je nutné, stejně jako při smyku přední nápravy, točit volant ve směru kontra (směr, kterým ujíždí zadní část vozidla), ale ještě sešlápnout spojku.

Chování při smyku vozidla a rychlou reakci je vhodné natrénovat například ve škole smyku. I velmi zkušený řidič často vozidlo ve smyku nezvládne. „Řidič, který nemá podobné chování natrénované například ze školy smyku, zvládne podobný manévr spíše náhodou a špatně provedený manévr může způsobit více škody než užitku,“ potvrzuje Farář.