Mrtvých na silnicích letos přibylo, paradoxně přispělo lepší počasí

Praha - Dlouholetý pokles počtu obětí na silnicích se letos zastavil. Obětí nehod je už teď víc než loni a další přibývají. Policisté vidí souvislost mimo jiné i s příznivějším počasím, které letos vylákalo motorkáře na silnice dříve než obvykle. Svou zásluhu mají ale i nedostatky v ochranných prvcích silnic nebo stromy v těsné blízkosti vozovky. Ministerstvo dopravy proto chystá novou koncepci.

Počty obětí dopravních nehod posledních dvacet let skoro bez přestávky klesaly, svou zásluhu na tom měla především bezpečnější auta a důslednější používání pásů. Letošní rok se ale vymyká, už od začátku prosince je mrtvých víc než loni. Nový ministr dopravy Dan Ťok kvůli tomu už měl včera pohovor se svými úředníky. „Pan ministr mě vyzval, abych mu představil, jakým způsobem se budeme v rámci BESIPu snažit, aby to číslo zase klesalo,“ uvedl Martin Farář, vedoucí BESIP.

Plán? Zaměřit se na autoškoly a opravu silnic

Jenže podle odborníků už to nepůjde zdaleka tak snadno jako doteď. „Je potřeba zasáhnout do zákonů jak autoškolského, tak silničního,“ uvedl Petr Vomáčka, mluvčí ÚAMK. Právě na autoškoly se BESIP chce příští rok zaměřit. Podle něj umějí absolventi příliš málo a to je začátek spousty dalších problémů. Úkol na delší dobu ale bude opravit zastaralé silnice. „Odborná veřejnost se shoduje, že vliv na následky nehod může mít infrastruktura až z jedné třetiny,“ uvedl Roman Turza, expert na bezpečnost silnic.

Letošní počasí lákalo řidiče častěji na silnice

Nárůst nehod si policisté vysvětlují i letošním příznivým počasím. Lidé totiž vyráželi na silnice častěji, a tím pádem se i více bouralo. „V letošním roce se nám téměř o dva měsíce dříve začali na silnicích objevovat ti nejméně chránění účastníci silničního provozu – motorkáři a cyklisté,“ uvedl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Podle Faráře patří mezi nejčastější příčiny nehod rychlost, nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky, vjetí do protisměru, obecně ale i nesprávná jízda a nevěnování se řízení.