Praha patří do desítky nejatraktivnějších metropolí Evropy

Praha – Turisté hodnotí Prahu jako devátou nejatraktivnější metropoli v Evropě. Na prvních pozicích se umístily Paříž, Amsterdam a Řím, jak vyplývá z průzkumu, který mezi 24 evropskými metropolemi uskutečnila společnost Roland Berger. Z cestovního ruchu podle ní těží především města s jasnou strategií propagace turistiky.

Constantin Kinský, ředitel společnosti Roland Berger 

„Praha v současnosti patří mezi desítku nejatraktivnějších evropských metropolí. Chybí jí ale jasná a veřejně dostupná strategie propagace cestovního ruchu, proti ostatním evropským velkoměstům má rovněž nedostatky v oblasti dopravní infrastruktury.“

Podle ředitele společnosti Roland Berger Constantina Kinského by se měla Česká republika zaměřit na budování silné obchodní značky ve spolupráci s pražským magistrátem, univerzitami a dalšími zainteresovanými subjekty. Oprostit by se zároveň měla od nelichotivé nálepky laciné destinace a zaměřit se na movitější klientelu.

Dobré webové stránky přitáhnou až dvojnásobek turistů

Destinace, které mají strategii cestovního ruchu dostupnou široké veřejnosti na internetu, podle průzkumu dosahují proti ostatním zhruba dvojnásobného počtu přenocovaní, výrazně u nich roste i počet příjezdů. Z hodnocených velkoměst má strategii zveřejněnou sedm metropolí, například Berlín, Amsterdam, Vídeň nebo Londýn.

Praha
Zdroj: ČT24/pragueeventscalendar.cz

„V Praze máme pouze mrtvou kulturu, máme zde zdi a obrazy, ale chybí nám živá kultura,“ myslí si Kinský. Proto podle něj turisté nemají důvod, proč by se měli do Česka a zejména do Prahy vracet. Movití klienti už Prahu navštívili v minulosti a na stejná turistická lákadla, která už klient dříve viděl, je opět destinace nenaláká. Vzorem pro Prahu by podle Kinského mohl být třeba obdobně veliký Amsterdam, kam turisti jezdí proto, že se profiluje jako město překypující životem.

Podle Kinského by větší důraz na turistiku mohl Česku přinést větší stabilitu. Na rozdíl od průmyslu je cestovní ruch paradoxně stabilnější v krizových dobách. Pokud HDP stoupá, roste dynamika cestovního ruchu ještě strmějším tempem, naopak v případě poklesu HDP jsou dopady na cestovní ruch nižší.

Společnost Roland Berger hodnotila míru atraktivity na základě významných turistických kritérií. Hodnotil se například počet přenocování, dlouhodobý vývoj kapacity lůžek a přístupnost destinace leteckou dopravou.

Žebříček nejatraktivnějších evropských metropolí

1. Paříž

2. Amsterdam

3. Řím

4. Stockholm

5. Berlín

6. Vídeň

7. Londýn

8. Madrid

9. Praha

10. Istanbul

Zdroj: Roland Berger