První let letounu Boeing 747 vedl Jack Waddell

Londýn - Na jaře 1963 zahájila společnost Boeing vývoj letounu pro dopravu velkého množství cestujících nebo nákladu. Letadlo bylo slavnostně představeno v září 1968 a 9. února 1969 se uskutečnil jeho první let. V Evropě, na londýnském letišti Heathrow, poprvé přistál 22. ledna 1970. První let tohoto ladného ptáka tehdy pilotoval Jack Waddell (na palubě byl ještě druhý pilot Brien Wygle a palubní inženýr Jess Wallick).

Počasí nejprve nedávalo příliš nadějí - po ránu to vypadalo, že historický let bude nutné odložit. Krátce před polednem se ale mraky roztrhaly a mohutný stroj se konečně mohl rozjet po ranveji. Přibližně v polovině dráhy se Boeing 747 překvapivě lehce odlepil od země a v doprovodu stíhačky F-86 začala posádka s testováním.

První let Jumbo Jetu nebyl bez závad, objevily se problémy s klapkami a generátorem. Jumbu se nejprve nechtěly zavřít dveře a následně se mu přehřál motor. Začátky legendárního letadla podle pamětníků dobře vystihuje povzdech jedné z cestujících při prvním letu: „Báječné. Na palubě je tucet umýváren, ale nějak se nedostává motorů.“

Ve 12:50 ale stroj dosedl v pořádku na zem. A Jack Waddell si nemohl nové letadlo vynachválit. „Je to pilotův splněný sen. K jeho ovládání mi úplně stačil palec a ukazováček,“ řekl krátce po přistání. „Je to také splněný sen všech cestujících. Navždy pryč je klaustrofobický pocit letu v pouzdru na doutník,“ psal americký tisk v narážce na prostorný trup a široká pohodlná sedadla.

Počátkem 70. let jej převzaly aerolinky Pan Am

Přes nadšená slova ale čekalo zkušební tým ještě mnoho práce a více než 1 400 hodin strávených ve vzduchu, než nový typ dostal koncem prosince 1969 potřebná povolení. Do služby se nový model dostal začátkem roku 1970, aerolinky Pan Am jej poprvé nasadily 22. ledna 1970 na lince z New Yorku do Londýna. Původně měl přitom přes Atlantik vyrazit už o den dříve, kvůli problémům s přehříváním motorů ale musel být let odložen. Potíže s pohonnými jednotkami nakonec Jumbo Jet provázely celý první rok.

Továrna se kvůli tomu i počínající recesi dokonce dostala do problémů, v druhé půli 70. let ale přišlo oživení a Boeing 747 konečně mohl naplno ukázat, v čem je jeho síla. Během 40 let se vyrobilo přes 1 400 „sedmčtyřisedmiček“ a zájem neutuchá. Během let prošel typ řadou vylepšení, první varianta se jmenovala 747-100 a přes verze -200 a -300 vedla cesta ke „čtyřstovce“, která byla zařazena do služby koncem 80. let. Loni byl představen typ 747-8.

Jeden z prvních letounů, vyrobený v roce 1970, navíc létá doteď. „To nejstarší letadlo létá u amerických aerolinií a je dosud v provozu na vytížených vnitrostátních linkách,“ říká odborník na leteckou dopravu Milan Svrkal. Jediným konkurentem legendárního amerického Boeingu je teď evropský Airbus A380, který po 37 letech vlády vystrnadil Jumbo z pozice největšího osobního letadla světa. 

Boeing 747-8
Zdroj: ISIFA/EPA
Autor: Boeing

Existují různé verze letounu 

Vedle osobních existuje také nákladní verze a typy schopné nést pasažéry i náklad. Dva stroje používá kosmická agentura NASA pro přepravu raketoplánů, experimentální vojenský letoun pak nese v přídi laser vyvíjený k likvidaci nepřátelských raket. Dva speciálně upravené stroje slouží k přepravě amerického prezidenta. Jumbo Jet sice vznikal v době, kdy většina odborníků viděla budoucnost v nadzvukových letounech jako byl Concorde, čas ale ukázal, že velká kapacita a ekonomika provozu je pro letecké společnosti důležitější než vysoká rychlost.

Velké rozšíření typu i jeho neobvyklá kapacita přinesly Jumbo Jetu i jedno neslavné prvenství - srážka dvou letounů tohoto typu z března 1977 zůstává nejtragičtější leteckou havárií všech dob. Na letišti v Tenerife na Kanárských ostrovech tehdy v mlze narazil startující Boeing 747 společnosti KLM do stejného stroje v barvách Pan Am (shodou okolností to byl první stroj, který aerolinky o sedm let dříve nasadily do provozu), který v tu chvíli teprve opouštěl ranvej. Zemřelo 583 lidí.