Ford T - vůz, který postavil Ameriku na kola

Detroit - Snad v žádné jiné zemi na světě se automobil nestal tak pevnou součástí životního stylu jako ve Spojených státech. U zrodu tohoto pozoruhodného fenoménu stál vůz Ford Model T. První „Plechová Lízinka“, jak populárnímu autu jeho majitelé přezdívali, vyjela z bran továrny právě 27. září 1908. Ford Model T nebyl nijak převratným autem; jeho vzhled byl přísně podřízen funkci a výrobním nákladům a ani technické řešení nepřinášelo nic revolučně nového. Přesto vůz vstoupil do historie automobilismu. Za jeho úspěchem však stála cena - za 825 dolarů byl tento automobil dostupný i pro příslušníky střední třídy. Z Modelu T se tak stal bestseller, kterého se během dvou desítek let vyrobilo přes 15 milionů kusů.

O voze pro široké masy začal Henry Ford uvažovat nedlouho poté, co v roce 1903 spolu s jedenácti dalšími investory založil společnost Ford Motor Company. Proto Ford pověřil tým vedený konstruktérem Childem Haroldem Willsem, aby se pokusil navrhnout to, čemu říkal „univerzální vůz“. Jeho hlavní vlastnosti specifikoval Ford následovně: finančně dostupný, spolehlivý a snadno opravitelný. Výsledkem byl jednoduchý a zároveň robustní automobil, který začal z bran Fordových závodů vyjíždět koncem září 1908.

Ačkoliv se v souvislosti s „Plechovou Lízinkou“ traduje údajný Fordův výrok, že „každý zákazník si může vybrat barvu, bude-li to černá“, realita byla barvitější. Kromě černého si zákazníci mohli koupit vůz i v červeném, zeleném, modrém a šedém provedení. Tato situace trvala ale jen do roku 1914, kdy bylo vedením firmy rozhodnuto vyrábět nadále pouze černá „téčka“.

Nejsilnější zbraní automobilky Ford bylo tempo produkce. V říjnu 1913 totiž Ford zavedl ve své michiganské továrně převratnou novinku - pásový způsob výroby. Zatímco původně trvalo sestavení jednoho auta více než 12 hodin, po vyladění výrobního procesu zabralo sestavení Modelu T dělníkům jen něco málo přes hodinu a půl. S tím souvisela i cena, která postupně klesala až na konečných 260 dolarů. A na to zákazníci slyšeli, takže v roce 1914 už Ford vyráběl přes 300 tisíc aut ročně. To bylo víc než všechny ostatních americké automobilky dohromady.

Model T byl vyráběn se čtyřválcovým motorem o obsahu 2,9 litru, který poskytoval výkon 20 koní. Ten, ve spojení s dvoustupňovou převodovkou a dostatečně odhodlaným řidičem, dokázal rozjet auto až na rychlost mírně převyšující 70 kilometrů v hodině.


Během skoro 20 let, kdy byl produkován, prošel Model T jen menšími inovacemi. Poslední exemplář Modelu T byl vyroben v květnu 1927, kdy jej nahradil modernější nástupce, Model A.