U soudu ke Studénce vypovídali dva obžalovaní

Ostrava – Novojičínský okresní soud začal dnes řešit okolnosti železničního neštěstí ve Studénce, při němž v srpnu 2008 zemřelo osm lidí a desítky dalších byly zraněny. Obžalováno je deset lidí hlavně ze stavebních firem, a to z obecného ohrožení z nedbalosti, za což jim hrozí tři až deset let vězení. Proces zahájil státní zástupce čtením obžaloby. Pak začaly výslechy obžalovaných. Ochotu vypovídat vyjádřili všichni. Z kapacitních důvodů se hlavní líčení koná v největší jednací síni v budově ostravského krajského soudu. Na lavici obžalovaných usedne celkem deset lidí. Podle žalobce se chyby na staveništi řetězily a most byl nestabilní už dva dny před neštěstím. Obžalovaní jakoukoli vinu odmítají.

Těsně před soudním líčením přišla stavební firma Bögl & Krýsl, jejíž pracovníci patří mezi obžalované, s tvrzením, že před soud patří za tragédii nejen stavbaři, ale také úřady a další instituce. Na lavici obžalovaných usedli tři pracovníci společnosti Ostravské dopravní stavby (dnes Eurovia) Petr Janouškovec, Michal Foniok a Jiří Vlach. Ta zakázku na opravu mostu získala. Část prací jako subdodávku zajišťovala firma Bögl a Krýsl. Obžalobě čelí pět jejích zaměstnanců - Miroslav Kovalík, Zdeněk Malý, Oldřich Magnusek, Marek Krejčiřík a Michal Adam. Odpovědnost za neštěstí podle policie nese i živnostník Jiří Karásek a Ladislav Novický ze Správy silnic Moravskoslezského kraje.

Jako první před senát předstoupil Petr Janouškovec, který podle obžaloby za ODS - Dopravní stavby Ostravy za stavbu jako vrchní stavbyvedoucí odpovídal. „S obžalobou nesouhlasím,“ řekl Janouškovec a dodal, že stavbu neřídil. „Dohlížel jsem ve firmě na jednotlivé stavbyvedoucí, jednal jsem s investory, řešil ekonomické záležitosti, jezdil na kontrolní dny, ale nikdy jsem neřídil přímou činnost na stavbě,“ řekl.

Právní zástupce Ladislava Novického, který stavbu kontroloval jako pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, Lukáš Stoček řekl, že by na lavici obžalovaných mělo usednout více lidí. „A také z řad zástupců Moravskoslezského kraje. Mému klientovi je kladeno za vinu, že neinformoval nadřízené. To se ale stalo přímo na stavbě,“ řekl.

Proces zahájila četba obžaloby

V 8:28 zahájil soudce novojičínského okresního soudu Jaromír Pšenica proces, státní zástupce Aleš Kopal přečetl obžalobu. Během této doby shrnul žalobce provinění jednotlivých obžalovaných. Hovořil o řadě chyb při přípravě stavby, v projektu i při samotné rekonstrukci. Obžalovaní z řad manažerů podle něj nezajistili bezpečné prostředí pro práci. Podle obžaloby tak příčinou tragické nehody byla souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Už i policejní vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. Žalobce zmínil i závadu, která se na stavbě projevila při posunování mostní konstrukce na vozících den před nehodou a stavbaři se s ní nedostatečně vypořádali. Konstrukce byla nakloněná a právě to podle znalců byl hlavní důvod nerovnoměrného zatížení konstrukce a jejího následného zřícení.

První den přelíčení přišel k soudu i strojvedoucí havarovaného vlaku Jiří Šindelář. Řekl, že ve chvíli, kdy se ve vlaku řítil vstříc padajícímu mostu, nevěřil, že to přežije. „To snad ani není možné, že jsem měl takové štěstí. Vzpomínat na to je velice nepříjemné, zvláště teď, kdy si člověk po třech letech vzpomínky obnovuje,“ řekl strojvedoucí.

K soudu dorazili i příbuzní obětí nehody

Zahájení procesu dnes sledovali účastníci nehody i příbuzní obětí. Dorazil i otec třiadvacetileté Polky, která nehodu nepřežila. „Byl to šlendrián prvního stupně. Zemřelo osm lidí a mezi nimi i náš milovaný syn. Musí být potrestáni,“ svěřila se novinářům Lenka Fierlová. Pavlína Bulušková, matka mladíka, který při nehodě přišel o obě nohy, si myslí, že viníkem nejsou jednotlivci. V jednací síni sedí i Jiří Jícha, který vedl vyšetřovací tým Comenius.

Hlavní líčení je nařízeno od 20. do 30. června. Během prvních dvou dnů chce předseda senátu vyslechnout obžalované. V dalších dnech pak svědky a soudní znalce. Kdy padne rozsudek, se v těchto dnech ještě určit nedá.

Nehoda se stala 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, jež zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 cestujících utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 milionů korun.