Expert na hydrauliku: Most ve Studénce měl špatnou podpůrnou konstrukci

Ostrava – U soudu pokračuje líčení kvůlí tragické nehodě, kdy se ve Studénce před třemi roky zřítil most a do něj pak vrazil mezinárodní rychlík. Expert na hydrauliku Miroslav Chromečka dnes popisoval další chyby, které vedly ke zřícení mostu. Správně prý nefungovalo např. zvedací zařízení, Chromečka zkoumal hydraulický systém, kterým se most zvedal a posouval. I ten nebyl podle znalce řešen ideálně a mohlo nastávat výrazné lokální přetížení podpůrných konstrukcí.

Postup, který navrhl statik společnosti Ostravské dopravní stavby, prý navíc úplně ignoroval fyzikální zákony. Fungoval by prý jen v ideálním případě, nepočítal ale s vnějšími vlivy. Expert upozornil, že byla navíc špatně navržena i podpůrná konstrukce, která most držela. „Navržena byla na hraně únosnosti. Autor projektu nezahrnul vodorovné zatížení. Došlo pak k účinkům, které nebyly zanedbatelné,“ uvedl znalec.

Expert na hydrauliku:

„Zkolabovalo něco mezi zemí a mostem. Nebyla to jen jedna kapka. Byla to řada drobných hříchů, které se v tomto případe projevily velmi negativně.“

Dalším kritickým momentem na stavbě byl fakt, že stavaři mostní konstrukci přizvedávali i jednostranně. „S ohledem na rozměry a váhu konstrukce bylo nutné přizvedávat. Postupy měly být takové, že pokud se zvedalo jednostranně a upravovala se poloha mostu, měla být provedena různá technická opatření,“ řekl Chromečka. Navíc prý ani obsluha hydraulického zařízení neměla potřebné informace.

Podle obžaloby příčinou tragické nehody byla souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Už dříve znalci poukázali i na nedostatky při úpravách původního projektu. Obžalováno je deset lidí, hlavně ze stavebních firem, a to z obecného ohrožení z nedbalosti. Hrozí jim tři až deset let vězení.


Nehoda se stala 8. srpna 2008. Rekonstruovaný silniční most spadl ve Studénce přímo na železniční trať a bezprostředně poté do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, která zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 cestujících utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 milionů korun.

Betonové desky byly špatně uložené.
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24