D1 vede do Říkovic, zbývají poslední dva úseky

Říkovice (Přerovsko) – Dálnice D1 je ode dneška delší o nový sedmikilometrový úsek, který otevřelo ŘSD u Hulína. Začala tak fungovat takzvaná Moravská křižovatka, která propojí hlavní tuzemské průmyslové oblasti. Déle než půl roku trvalo dokončení úseku Kroměříž–Říkovice, jehož část otevřelo Ředitelství silnic a dálnic už loni v prosinci. Doprava od Brna a také Zlína tak sjíždí z vysokorychlostní komunikace na silnici I/55 až těsně před Přerovem, pro město samotné to ale znamená další zátěž. Chybí mu totiž obchvat, jeho roli totiž mají plnit dva dosud nepostavené úseky dálnice D1, které propojí Říkovice a Lipník nad Bečvou a současně i západní a východní část celé autostrády.

Nový úsek Hulín–Říkovice je dlouhý zhruba sedm kilometrů, celá stavba od Kroměříže do Říkovic měří přes jedenáct kilometrů. Ačkoli je nová část delší, stavebně byla méně náročná. Její součástí není žádná mimoúrovňová křižovatka, naopak kratší úsek Kroměříž–Hulín má hned tři včetně tzv. Moravské křižovatky, kde dálnice D1 dosud končila, nadále na ni bude odbočovat otrokovická rychlostní silnice R55. Délka dálnice se tak prodloužila na 346 provozovaných kilometrů. Součástí kompletní stavby od Kroměříže až do Říkovic je šestnáct dalších mostů, šest přeložek silnic nižších tříd a desítky přeložek inženýrských sítí.

Reportáž Josefa Kvasničky a Evy Knajblové (zdroj: ČT24)

Takzvaná Moravská křižovatka v Hulíně, která je největší tuzemskou mimoúrovňovou křižovatkou, nyní obslouží směry D1 na Brno a Prahu, D1 na Ostravu a Polsko, rychlostní komunikace R55 na Zlín a Břeclav a po dokončení směru R49 i na Zlín a Slovensko.

Celou stavbu zdrželo počasí. Úsek Hulín–Říkovice však byl deštěm a záplavami postižen výrazněji než zbytek stavby, proto se ŘSD rozhodlo jeho dokončení pozdržet a před koncem loňského roku otevřelo pouze kratší část, která však s navazujícím úsekem R55 umožnila napojit Zlín na dálniční síť.