Festival Redfest: velká podívaná i malinko zklamání

Brno - Divadelní festival Redfest, jehož pátý ročník se uskutečnil v Divadle Reduta, je pozoruhodným podnikem.  Na malé jeviště poblíž Zelného trhu rok co rok sváží pomyslné thebest z tuzemských divadel. Sází se tady na mimořádné herecké výkony, ale i známé tváře zejména z hlavního města. A tak malé týdenní přehlídce lze snad i odpustit trochu dryáčnická hesla Sjezd Hvězd! Nebo Hvězdy září v Redutě!  Těmito slogany se totiž snaží strhnout pozornost publika otupělého všemožnými „hvězdnými“ akcemi a nejde to Redfestu vlastně mít ani za zlé.  Je totiž pravdou, že festiválek představuje pozoruhodný import divadelního umění v nejvyšší možné kvalitě, i když i tady narazíte na programové omyly.

Po redukci brněnských divadelních festivalů, které se vlastně vpily do hromadné předletní akce nazvané Divadelní svět, představuje sedmidenní Redfest až jakýsi festivalový ostrůvek podzimního Brna. Je sice pravdou, že o nejrůznější – zejména agenturní – představení recyklující tváře televizních seriálů ve městě narazíte po celý rok. Redfest však představuje ucelenou a hlavně vyváženou nabídku. A není bez zajímavosti, že většina festivalových představení byla s předstihem vyprodaná.

O sebevědomí přehlídky letos opět svědčil fakt, že ji první listopadový pátek zahájila premiéra domácího divadla, který představilo svoji novinku Valmont. Brněnští pořadatelé tak dávají najevo, že jejich jevištní projekty jsou natolik kvalitní, že nemusí procházet testy publika a kritiky. Ostatně jiná a ceněná produkce Reduty v podobě inscenace Europena tvořila další programovou položku.

Inscenace Valmont od mladého režiséra Daniela Špinara je sice efektním kapesním zpracováním košatého románu Nebezpečné známosti. Je však také pouze jakýmsi estetizovaně chladným obrázkem světa,  v němž proti sobě stojí nestoudnost a necitelnost šlechtického páru vedle čistého obětujícího se citu. Je však jisté, že Špinarův Valmont jako ouvertura festivalu obstál. 

Roli zahraničního hostaletos obstaralo Slovenské národní divadlo s inscenací Hollyroth o slovenském buditeli Jánu Hollém.  Vynikající inscenace ceněná na domácí půdě nejvyššími slovensky cenami dostála své pověsti výjimečného kousku s mimořádným výkonem protagonisty Roberta Rotha.

Známé a populární Dejvické divadlo přivezlo zase úspěšnou inscenaci Dealer's Choice, v níž se u karetního stolku setkala celá mužská část souboru. Po delší době zavítalo do Brna Divadlo Ypsilon s inscenací Vratká prkna, v níž účinkují třeba Jiří Lábus a Jaroslava Kretschmerová. Tento text někdejšího brněnského divadla Arnošta Golflama ovšem představoval největší festivalové zklamání. Dějově i v dialozích řídká podívaná o problémech hereckého stavu je zejména špatnou hrou v režii samotného autora. Na podobné programové experimenty, které zaštítí toliko plejáda populárních a známých herců, by si měl v budoucnu Redfest dát pozor.

Pražský Činoherní klub přivezl představení Léda s Petrem Nárožným v hlavní roli. Brňané si tak mohli vychutnat představení souboru, který skutečně cestuje jenom velmi výjimečně. Pořádající Reduta festivalovému publiku nabídla ještě i talk show populárního Tomáše Matonohy, což lze chápat spíše jako zpestření festivalu určeného především výjimečné činohře a zajímavým hercům.

Redfest i přes naznačené zklamání zůstává zajímavým podnikem. Přehlídka i přes naznačená motta ukazuje i dokazuje publiku, že chození do divadla je radost nejen díky hvězdám.