Homér a Větrovec: Hektor s Achillem se utkali v dešti

Průtrž mračen, nedostatek deštníků a běsnící davy fanoušků hokejové Komety jen o pár ulicí dál – nic z toho nedokázalo příznivcům divadla zkazit zážitek z dalšího lunaparkového představení. Větrovcův KočéBR se pokusil o zdánlivě nemožné – nacpat dlouhý a komplikovaný příběh do sotva čtyřicetiminutového představení. Když se jim to loni podařilo s celou Erbenovou Kyticí, letos si troufli rovnou na Homéra. I přes nepřízeň počasí se hrálo venku, a kdo neváhal riskovat mokrý šat, nelitoval.

Před bránou Cafe Podnebí zaparkovala postarší bílá dodávka. Dopravní prostředek herců byl zároveň zamýšlen jako hlavní kulisa. „Agamemnón, Achilles, Patrokles, Hektor, Paris, Odyseus, Priamos, Aeneas, Ajax, Nestor a desítky a desítky dalších reků a hrdinů ve čtyřiceti minutách dobývání Tróje na motivy Homérovy Iliady. A možná přijdou i bohové,“ slibovali organizátoři.

Začátek byl však více než rozpačitý. Zvědavcům, kteří nahlíželi ven z kavárny, kdy už se konečně něco začne dít, do „kávy (piva, vína, kofoly) k divadlu“ šplouchaly čím dál větší dešťové kapky. Také herci se silnou vrstvou líčidel na tvářích se poněkud zdráhali opustit svůj kočovný povoz. Náhradní plán nula. Očekávání v očích lidí, kteří sháněli deštníky, kde se dalo, nasazovali kapuce, kšiltovky a obestupovali výklenky protějšího domu, umělce nakonec přesvědčilo.

„Berte to tak, že v nejhorším vás jenom navnadíme a na zbytek se přijdete podívat příště. Stejně to ještě moc neumíme,“ uvedl začátek hry jeden z herců s humorem. „Zeus“ si na hlavu nasadil čelenku s papírovými blesky, jedna z divaček za ním přispěchala s deštníkem, aby mu nenavlhla harmonika. Epický maraton mohl začít.

Hercům se v dešti rozpíjel make-up a každý druhý padlý bojovník se poctivě vyválel v kaluži před chodníkem. Podotýkám, že celé dvě armády Řeků a Trojanů se vším všudy ztvárnili pouze dva herci. Přes to všechno hýřili energií, verše recitovali bez zaváhání a hravě do děje zapojovali diváky.

Jak vměstnat patnáct tisíc veršů do deseti stran

Podle principála Kočébru Vítězslava Větrovce je to hlavně o sehranosti. „Jak dlouho jsme to nacvičovali? Kdybych to měl rozpočítat na dny, tak asi týden,“ přiznává. „Všichni se dobře známe. V předchozích dvou letech jsme už dělali podobně laděné inscenace, takže v tom máme nějakou praxi,“ tvrdí Větrovec.

Originál Iliady má 24 zpěvů a 15 tisíc veršů. Nejtěžší bylo zkrátit epos tak, aby hra nebyla příliš dlouhá, ale zároveň aby diváci o nic nepřišli. „Postupně jsme ten text seškrtávali. Vytvořili  jsme tři verze hry, než na to vůbec přistoupili herci, a další tři při zkoušení,“ popsal Větrovec. KočéBR si ve svých inscenacích hraje s principy zkratky a filmového střihu. V některých scénách Iliady se herci převtělili do role reportérů a některé události odvyprávěli zpravodajskou dikcí, aby zůstalo dost prostoru pro akčnější scény.

KočéBR na Brněnském lunaparku 2012
Zdroj: ČT Brno

A jaké má soubor nejbližší plány? Připravuje novou inscenaci Individual City o brněnské kultuře. V létě se chystá na spoustu festivalů a nevynechá ani tradiční dvoutýdenní divadelní kočování po vesnicích na Vysočině. Z jejich loňského putování s hrou Kytice vznikl dokonce dokument, který KočéBŘi představí premiérou v pondělí 23. dubna v Divadelním studiu Marta. Hned v úterý všechny zvou do Cafe Tunsgram na reprízu Iliady. Zda jim počasí opět pomůže dotvořit kouzelnou atmosféru s deštěm, to se ovšem zaručit nedá.