Spal jsem tři hodiny denně, zbytek jsem trávil na kole, říká ultramaratonec Božák

Rožnov pod Radhoštěm – V první desítce dokázal čtyřiatřicetiletý Svatopluk Božák dojet hned ve svém premiérovém startu v nejdelším a nejtěžším cyklistickém závodě na světě nazvaném Závod napříč Amerikou. Vytrvalostní cyklista z Rožnova pod Radhoštěm musel na téměř pět tisíc kilometrů dlouhé trati bojovat nejen s extrémními teplotami v poušti, ale hlavně sám se sebou.

Mohl byste extrémní Závod napříč Amerikou nejprve představit?

Jde o nejdelší a nejtěžší závod planety, měří 4800 kilometrů a závodník musí tuto vzdálenost ujet v časovém limitu dvanácti dnů, což znamená, že musíte být na kole prakticky nonstop. Trasa vede přes celé Spojené státy americké ze západu na východ.

Nonstop znamená, že jste několik dnů v kuse nespal, abyste tento limit splnil?

Já osobně jsem celou trať z Kalifornie do města Annapolis v Marylandu zdolal za deset dnů, patnáct hodin a čtyřicet jedna minut. To znamená, že v průměru jsem si mohl dovolit spát jen tři hodiny denně s tím, že opravdu zbytek dne jsem musel trávit na kole.

Vy jste dojel v první desítce, na jaké úrovni vlastně byli ostatní ultramaratonci?

Pro mě bylo šesté místo obrovským úspěchem už vzhledem k tomu, že jsem tento těžký závod jel poprvé v kariéře. Na začátku byl tedy můj cíl dojet vůbec v časovém limitu, takže konečný výsledek znamená pro mě i pro tým maximální spokojenost. V mé kategorii totiž startovalo sedmadvacet závodníků. Pravda je, že do cíle jich dojelo šestnáct.

Jak jste se vůbec na tak náročný závod připravoval, přece jen na něm nemůže startovat asi úplně každý?

Určitě musíte nejprve projít kvalifikačními závodními koly, která vyhlašuje Ultramaratonská asociace, jež sídlí v USA. Když projdete závodem, můžete potom jet i toto nejtěžší cyklistické klání.

Přece jen zvládnout téměř pět tisíc kilometrů nejde jen tak, jak jste se na takovou dávku připravoval?

Příprava trvala tři roky s tím, že jsem postupně absolvoval všechny závody, co šly, od toho nejlehčího až po ty nejtěžší v Evropě. Nejtvrdším závodem na pevnině je asi závod okolo Rakouska, protože je nejdelší. Měří 2165 kilometrů a má osmadvacetikilometrové převýšení.

RAAM je nejdelším a nejnáročnějším závodem na světě
RAAM je nejdelším a nejnáročnějším závodem na světě

To je prakticky pořád do kopce. Dá se tedy závod okolo Rakouska, i přesto, že je poloviční, srovnat s americkým extrémem?

Jde o úplně odlišné typy cyklistických závodů. V Evropě se jezdí hodně v kopcích. V Americe sice nějaké převýšení bylo, ale převažovaly roviny. Člověk tak jel prakticky osamocený, nepotkával se tolik s tou konkurencí. Rozhodovaly tam pak už jen psychika, morálka a vytrvalost.

Během tak náročného cyklistického souboje určitě přichází i krizové momenty. Kdy se projevily u vás?

Pro mě jako pro Středoevropana byla hodně těžká část vedoucí pouští. Nejkrizovější momenty se ale dostavily šestý, sedmý, osmý den, kdy už se projevuje spánkový deficit. Tam už vás musí dokázat správně nakopnout tým, musíte se zase dostat do správného citového rozpoložení, abyste byl vůbec schopen fungovat.

Svatopluk Božák

Vytrvalostní cyklistice se věnuje intenzivně již od roku 2003. Začínal na 24hodinových závodech na horském kole. Jakožto vyznavač individuálních sportů jezdí tyto závody zásadně v sólo kategoriích. Již na druhém závodě kariéry se medailově umístil. V roce 2009 objel svůj první, 1 220 km dlouhý ultramaraton Race around the Central the Europe. Mezi jeho největší úspěchy patří šesté místo na RAA Race Around Austria (2 165 km nonstop zajel v čase 110 hodin 44 minut, spal 5 hodin) či třetí místo na Ultra Bicycle Marathon World Championship Glockner Man (1 015 km nonstop zajel v čase 46 hodin 3 minuty, spal pět hodin).