Antidiskotéka ve Fiducii: Jiří Černý o Josefu Kainarovi, básníkovi i hudebníkovi

Ostrava – Významný český hudební kritik Jiří Černý bude mít zítra v ostravském Antikvariátu a klubu Fiducia další z vyhlášených Antidiskoték. Na programu bude zhudebněná poezie, konkrétně poezie Josefa Kainara.

Nyní šestasedmdesátiletý Jiří Černý je mezi českými kritiky pojem. Začínal jako kulturní redaktor Mladého světa, přispíval do časopisu Melodie a mnoha dalších, uváděl populární pořady v rozhlase a už v době normalizace jezdil po republice se svými Antidiskotékami, na kterých často pouštěl i zakázané písničkáře. Zasvěceně a originálně psal o skupinách jako Sex Pistols, Black Sabbath, The Velvet Underground a dalších. Spolupracoval s hudebními vydavatelstvími. Po srpnu 1968 například sestavil první album Karla Kryla Bratříčku, zavírej vrátka.

Černý bude ve Fiducii letos podruhé. Na jeho lednovou diskotéku bylo zcela vyprodáno, lidé seděli i na zemi. „To jsem nezažil od roku 1989,“ divil se kritik.

Černý se tentokrát zaměří na písničky, které vznikly zhudebněním Kainarových básní, na písně, na které napsal text, nebo na ty, které napsal včetně hudby. To byl třeba Starý mrtvý vrabec nebo Blues železničního mostu. Kainar byl uznávaný básník, textař a překladatel, ale také hudebník. Měl blízko k jazzu, také hrál na klavír, kytaru a housle.

Už na počátku čtyřicátých let Kainar otextoval některé písně amerických swingových klasiků jako Gershwina nebo Ellingtona. Velkým úspěchem bylo třeba album amerických evergreenů s jeho texty, které nahrál orchestr Gustava Broma.

Jeho texty nazpívala řada skupin a zpěváků – Vladimíř Mišík s ETC nebo Flamengem, Michal Prokop a Framus Five, Eva Olmerová, Jiří Suchý, Karel Píchal, Waldemar Matuška nebo později Karel Plíhal.

Nejvíce Kainarovy texty proslavil Vladimír Mišík s Flamengem deskami Kuře v hodinkách a Obelisk. Ten je celý složený z Kainarových písní nebo jeho zhudebněných básní.

Vladimír Mišík loni vzpomínal na to, jak ho Kainarova poezie oslovila a ovlivnila. „Když jsem narazil na jeho poezii, úplně jsem užasnul. Najednou, jakoby spadla hvězda z nebe, i když trochu rudá,“ narážel Mišík na Kainarovou komunistickou angažovanost. „Josef Kainar mi naznačil, že texty jsou melodické. Ne všichni básníci měli tento dar, ale on ano. Když ho čtete, cítíte rytmus, melodie sama naskakuje,“ vyprávěl před svým loňským koncertem v Hlučíně. Naposledy se s ním setkal, když mu odevzdával texty na desku Kuře v hodinkách.