Janáčkova Káťa Kabanová se vrací do Ostravy v mezinárodním obsazení

Ostrava - Káťa Kabanová Leoše Janáčka patří k jeho vrcholným a ve světě nejúspěšnějším operám. Po jedenácti letech se vrací i na repertoár Národního divadla moravskoslezského. V režii ředitele Jiřího Nekvasila a v hvězdném mezinárodním obsazení. První premiéra je ve čtvrtek.

Káťa Kabanová strádá v manželství se slabošským Tichnem, kterého ovládá despotická matka zvaná Kabanicha. Děj začíná opěvováním krásy Volhy a končí smrtí hlavní hrdinky v téže řece.

„S určitým druhem nadsázky říkám, že je to jakýsi psychothriller, příběh o světě, ze kterého není úniku, o světě, ve kterém by bylo možno přežít jenom lží. Když někdo jako Káťa odmítá lhát, není pro něho úniku,“ vysvětluje ředitel divadla a režisér inscenace Jiří Nekvasil.

Skladatel si ke zhudebnění vybral drama Bouře Alexandra Nikolajeviče Ostrovského. Tíhnul k ruské literatuře i k silným ženám.

„Myslím si, že Ostrovski se mu líbil jako studie ženy. Mistrovky se chopil libreta a udělal z toho takovou dramaturgickou záležitost, jak on to už tehdy uměl. Udělal výborné věci, třeba to, že vysekal všechny morality,“ řekl muzikolog a velký znalec Janáčkova díla Miloš Štědroň.

Janáčkova hudba se hraje v prestižních operních domech světa a hraje se v českém originále. A tak i zahraniční hvězdy ostravské inscenace zpívají česky.

Představitelka Káti Kabanové Morenika Fadyomi už zpívala česky Věc Makropulos a Rusalku, Janáčkův rodný jazyk ji ale stále připadá trochu obtížný.

„Některá slova jako neštěstí a podobně se velice špatně zpívají. Je to těžké, ale přitom krásné. Nejdůležitější je však hudba, a ta je prostě božská,“ uvedla Fadyomi, která se v roli provinilé světice Káti Kabanové střídá s Evou Dřízgovou-Jirušovou.

Káťa Kabanová je čtvrtá opera Leoše Janáčka, kterou Národní divadlo moravskoslezské nastudovalo v posledních dvou letech. Příští rok bude cyklus pokračovat operou Z mrtvého domu.