Baťův kanál přilákal rekordní počet turistů

Jižní Morava – Baťův kanál, který patří mezi největší atrakce na jižní Moravě, má za sebou úspěšnou sezónu. Na lodích se loni svezlo 80 tisíc návštěvníků, což je přibližně o 15 tisíc více než minulý rok. Provozovatelům nahrálo pěkné počasí a rozrůstající se zázemí pro turisty. Na své si přijdou hlavně cyklisté. Osmdesát kilometrů dlouhá stezka podél kanálu láká tisíce lidí.

Nejvíce táhne Baťův kanál rodiny s dětmi a menší skupinky výletníků. „Naopak nám ubývá zájem o školní výlety a firemní akce,“ přiblížil proměnu klientely ředitel sdružení obcí Baťova kanálu Vojtěch Bártek. Přesto je návštěvnost unikátní vodní cesty, která protíná Zlínský a Jihomoravský kraj, rok od roku větší.

„Výhodou Baťova kanálu je, že si lidé mohou užít krásnou dovolenou – jak na vodě, tak na kole,“ řekl stálý návštěvník Baťova kanálu Michal Lovický. Právě cyklisté objevují okolí Baťova kanálu čím dál víc. Když jim dojdou síly, mohou sebe i své kolo naložit na jednu z lodí a odpočinout si při projížďce do dalšího přístaviště.

Baťův kanálBaťův kanál v dnešní době slouží jenom jako turistická vodní cesta. Plavební sezóna začíná obvykle v dubnu, oficiálně se vždy otevře 1. května. Provoz vodní cesty končí 28. října. Unikátní kanál je dlouhý 53 kilometrů a nachází se na něm 13 plavebních komor. Další dvě by měly vzniknout po prodloužení kanálu do Kroměříže a Hodonína.


Sezóna však nebyla radostná pro všechny. Víc turistů totiž automaticky neznamená větší zisky pro provozovatele přístavišť. „Počet návštěvníků nekoresponduje s tržbami. Krize se asi posunula i k Baťovu kanálu. Lidé, kteří vyhledávají tuzemskou dovolenou, nejsou ochotni utratit ani tady,“ posteskl si provozovatel půjčovny lodí Pavel Vojtek.

Plány do dalších sezón jsou jasné. Nabídnout více než letos. „Plánujeme rozšířit Baťův kanál na sever i na jih. Na severní části se jedná o prodloužení splavnosti do Kroměříže prostřednictvím vybudování plavební komory Bělov,“ přiblížil budoucnost Baťova kanálu ředitel Bártek. 

Na jižní straně splavný kanál končí na jihu slovenským přístavem Skalica, o necelý kilometr dál probíhá plavba po řece Moravě u Hodonína, kde je postavený poměrně nový přístav. Aby lodě mohly mezi oběma místy proplouvat, je potřeba dobudovat zhruba 900 metrů dlouhý úsek kanálu. V říjnu slovenský a český premiér svými podpisy stvrdili mezivládní dohodu o majetkovém vypořádání, která toto prodloužení umožní.

/*json*/{"map":{"lat":49.078588697756,"lng":17.450408935547,"zoom":13,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":49.209298998479,"lng":17.51049041748,"type":"1","description":""},{"lat":48.869231581254,"lng":17.213516235352,"type":"1","description":""},{"lat":48.954860976188,"lng":17.379941940308,"type":"1","description":""},{"lat":49.071279417699,"lng":17.45813369751,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/