Severská filmová zima začíná v ostravském Minikině

Ostrava - Ostravské Minikino bude celý příští týden promítat jen filmy ze severu Evropy, především Skandinávie. V pondělí tam začne dánským snímkem Adamova jablka festival Severská filmová zima. Přehlídka severské kinematogrfie bude i v dalších šesti městech Česka, Ostrava je jediná na severu Moravy.

„Adamova jablka je moderní religiózní příběh o víře a boji mezi dobrem a zlem. Hlavním hrdinou je neonacista Adam, který je odsouzený k veřejně prospěšným pracem na faře,“ říká Vladimír Šmehlík, dramaturg ostravského Centra kultury a vzdělávání, které festival spolu se Severským filmovým klubem pořádá.

Diváci letos uvidí celkem patnáct celovečerních filmů z Dánska, Norska, Švédska, Finska. Islandskou filmovou produkci zastupuje snímek Vybraná společnost. „Festival představí to nejlepší z přímočaré, něžné i drsně chmurné filmové školy severní Evropy,“ říká Šmehlík.

Minikino uvede současné, i nejnovější filmy. K nejstarším patří norská komedie Get Ready to Be Boyzvoiced z roku 2000, který sleduje vzestup a pád fiktivní chlapecké popové skupiny.

Během festivalového týdne se hraje obvykle dvakrát denně, v pět a v půl osmé večer. Například úterý bude věnováno švédským filmům, středa dánským, z nichž organizátoři zařadili také Villu Paranoiu známého režiséra Erica Clausena.

Norský film Limbo
Norský film Limbo

Specialitou přehlídky je barevné titulkování filmů, které usnadňuje porozumění neslyšícím divákům. „Každá postava ve filmu má svou barvu. Tím je pro neslyšící jednoduché rozlišit, kdo z postav právě mluví. Všechny filmy jsou kromě českých barevných titulků opatřeny i titulky anglickými, aby si na své přišlo i nečeské publikum,“ doplňuje Vladimír Šmehlík.

Minikino, ve kterém se mohou diváci na chvíli přenést do Skandinávie, je nejmenší ostravské kino a jedno z nejmenších v Česku - má pouze sedmdesát sedadel. Návštěvnost potvrdila, že je také velmi oblíbené, a to nejen kvůli pohodlným sedačkám a možnosti popíjet během projekce jakýkoliv nápoj z tamního kavárenského baru. „V roce 2012 stoupl počet diváků o čtyři tisíce, a to na dvaadvacet tisíc. Mnohá větší kina by nám mohla návštěvnost závidět,“ říká Vladimír Šmehlík. Nárůst návštěvnosti je způsobený především digitalizací provedenou v roce 2011, která dramaturgii umožňuje nasazovat tituly bez zpoždění oproti multiplexům. „Zásadní roli ovšem hraje stabilně kvalitní dramaturgie, která kromě hlavního programu zařazuje množství mimořádných projektů a festivalů,“ zdůrazňuje Šmehlík.