Interaktivita a jasná pravidla. AZ-kvíz u diváků stále boduje

I po šestnácti letech pravidelného vysílání se televizní soutěž AZ-kvíz stále drží na špici mezi nejsledovanějšími pořady brněnského studia České televize. O přízeň diváků ani zájemce o účast ve hře nepřichází. „Lidé si u AZ-kvízu osvěžují své znalosti. Často i takové, které netušili, že ještě mají,“ říká režisér Ladislav Cmíral.

Studiem zazní známá znělka pořadu, kamery svítí, soutěžící jsou připraveni za svými pultíky. Natáčení dalšího dílu AZ-kvízu začíná. Žádný stres, ve studiu panuje velmi přátelská a uvolněná atmosféra.

„Pane Ctirade, prozraďte nám, jaké jsou vaše koníčky?“ vítá moderátorka Eva Machourková jednoho ze dvou soupeřů. „Už jednatřicet let jsem v důchodu, baví mě křížovky a jiné luštěniny,“ vtipkuje 88letý muž. „Ty ale poslední dobou dost zanedbávám kvůli počítačovým hrám,“ doslova vyrazí dech moderátorce i celému štábu.

Soutěž pro každého

Pan Ctirad je ve vynikající kondici a oba své soupeře, přestože podstatně mladší, s přehledem poráží. Jako nejstarší soutěžící v historii pořadu se bohužel nezapíše – vítězství v této kategorii mu už před časem „vyfoukl“ jeden devadesátník. Jak prozrazuje motto pořadu, AZ-kvíz je skutečně soutěž pro každého, nezávisle na věku nebo vzdělání.

„Pořad je přitažlivý pro kohokoliv, kdo má solidní úroveň základních znalostí, dobrou paměť a odvahu vystoupit před kamerou. Žádná specifická průprava v jednom oboru tu není potřeba,“ řekla Eva Machourková.

Ačkoliv se pořad vysílá už od roku 1997, o soutěžící ani diváky, kteří si už bez AZ-kvízu nedovedou představit své všední podvečery, rozhodně nouzi nemá. „Z mého pohledu je pořad úspěšný z důvodu, že divákům u televizních obrazovek umožňuje aktivní zapojení do hry. Každý může spolu se soutěžícími zkoušet odpovídat na otázky. Mnoho lidí si rádo procvičuje své mozkové závity, a AZ-kvíz jim pro to poskytuje ideální podmínky,“ uvedl režisér Ladislav Cmíral.

„Není to žádná složitě vykonstruovaná hra. Plyne přirozeně a především spojuje dvě věci - taktiku a vědomosti. To se lidem líbí,“ doplnil druhý z dvojice moderátorů Aleš Zbořil.

Moderátoři Aleš Zbořil a Eva Machourková o soutěži AZ-kvíz (zdroj: ČT24)

Každý díl v průměru zhlédne kolem 300 až 400 tisíc televizních diváků, několik set dalších jej poté sleduje v iVysílání na webu České televize.

Rozhodující mají být vědomosti, ne postřeh

Režisér Ladislav Cmíral pořad převzal v roce 2008 po Eugenovi Sokolovskému ml. V té době soutěž prošla několika změnami – zřejmě nejvýrazněji za celou dobu její existence se proměnily kulisy, došlo i k drobné úpravě pravidel. Tvůrci soutěže například zrušili „losování“ o šedá, neúspěšně zodpovězená hrací pole. „Myslím si, že si mnoho soutěžících oddechlo, protože v boji o políčko byli trochu v nevýhodě ti, kteří neměli tak dobrý postřeh,“ řekla Eva Machourková.

  • V režii při natáčení soutěže AZ-kvíz zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/45/4459/445835.jpg
  • V zákulisí pořadu AZ-kvíz zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/45/4459/445852.jpg
  • V zákulisí pořadu AZ-kvíz zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/45/4459/445853.jpg
  • Ohlédnutí do minulosti soutěže AZ-kvíz zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/45/4459/445845.jpg

Místo losování teď soutěžící dostanou náhradní otázku s možnostmi ano a ne. „Přece jen je to vědomostní soutěž, vědomosti by měly mít navrch,“ vysvětlil režisér. Základní princip hry ale zůstal beze změn. „Hra jako taková je velmi dobře vymyšlená. Často ji přirovnávám k šachům. Jejich pravidla postupem času také není třeba nijak upravovat, protože pořád dokonale fungují,“ dodal s úsměvem.

Namazat kolena a neztratit přehled

AZ-kvíz vysílá Česká televize každý týden od pondělí do pátku na kanálu ČT1, a to v čase od 16.35 hodin. Jeden díl trvá necelou půlhodinu. V televizním studiu se jednotlivé díly natáčejí dopředu, a to vždy všech dvacet dílů za pouhé čtyři dny. Moderátoři mají přitom pouze krátké pauzy na oddech.

„Scénáře ani texty otázek nedostávám dopředu, vidím je až při natáčení na monitoru,“ odpověděl Aleš Zbořil na otázku, jak se na jednotlivé díly pořadu připravuje. „Před natáčením se akorát namasíruju pod koleny, protože to pro mě znamená dva dny nepřetržitého stání,“ dodal.

Podle jeho kolegyně Evy Machourkové je nejdůležitější udržet po celou dobu pozornost. „V soutěži často rozhodují vteřiny. Člověk musí být nepřetržitě naladěný na to tady a teď,“ řekla.

Oba moderátoři se během jediného dne musejí pětkrát převléknout a nechat si upravit vizáž v maskérně. Zatímco pro Aleše Zbořila to znamená spíše jen další vrstvu pudru, Eva Machourková někdy mění i účes a barvy líčení. „Většinou to závisí na tom, jakou má naše maskérka zrovna náladu,“ usmála se.

Do AZ-kvízu se lidé mohou přihlásit i opakovaně

AZ-kvíz je vědomostní a strategická soutěž České televize. Úkolem je pomocí správných odpovědí získat pole a jimi spojit tři strany trojúhelníku, který funguje jako hrací tabule.

Přihlásit se může kdokoliv nad 18 let. České občanství není podmínkou, soutěžící však podle pravidel musejí odpovídat v češtině. Každý přihlášený nejdříve musí projít vědomostním testem s minimálně padesátiprocentní úspěšností.

Každý soutěžící může v případě výhry opakovat svoji účast až pětkrát po sobě. Po jednom roce se poté zájemci mohou přihlásit znovu, kdy ovšem opět musejí projít vstupním testem. „Snaha lidí zúčastnit se Az-kvízu nepolevuje, za to jsme velmi rádi,“ říká režisér Ladislav Cmíral. „Opakovaně se nám vrací určité stabilní jádro, ale okruh soutěžících se neustále rozšiřuje. Chtěl bych vyzvat potenciální soutěžící, aby neváhali, našli odvahu a do soutěže se přihlásili, mohou pouze získat,“ láká.

Soutěž má dvě kola. V prvním se spolu utkají vždy dva a dva soutěžící. Vítězové se poté postaví proti sobě v druhém kole a úspěšnější z nich postupuje do „bankomatu“, kde může získat výhru v řádu až několika tisíc korun. Pod prémiovým políčkem se skrývá 5 000 korun a jeho hodnota v dalších dílech postupně narůstá, dokud ho některý vítěz nevybere.

Soutěžící, kterému se podaří zvítězit v pěti dílech po sobě, navíc získá bonus 5 000 korun a stane se majitelem trička, které mu umožňuje zapojit se do soutěže po jednom roce znovu bez nutnosti opakování testu.

Součástí hry je i SMS soutěž pro diváky, ve které mohou vyhrát knihu.

Oficiální web pořadu AZ-kvíz.

Spekulacemi o ovlivňování výsledků se tvůrci hry baví

Není to tak dávno, kdy se na internetu začaly objevovat „konspirační teorie“ obviňující tvůrce pořadu z úmyslného ovlivňování výsledků soutěže. Jejich autoři se odvolávali na údajné zákulisní informace.

„Rád bych jim vzkázal, že se všechno samozřejmě zakládá na pravdě,“ pokusil se o vtip Ladislav Cmíral. Podle něj otázky do pořadu vymýšlí tým nezávislých odborníků z různých oborů. „Vedení týmu potom všechny otázky kontroluje, seřazuje a vytváří sady pro jednotlivé díly AZ-kvízu, aby byly co nejpestřejší a hlavně věcně správné. O tom, která otázka zrovna padne, ale rozhodovat nemůžeme,“ vysvětlil.

Podle Cmírala je logické, že ve velkém množství otázek, které v AZ-kvízu zazní, se občas objeví i nějaké sporné znění, na které potom diváci tvůrce upozorňují. „Dopředu se za takové situace omlouvám, ale prosím o pochopení, že se to jednoduše může stát. Snažíme se to rozhodnout podle našeho nejlepšího vědomí a svědomí, aby se nikdo necítil poškozený, případně vybereme otázku náhradní,“ uzavřel režisér.