Při většině předváděcích akcí odhalili kontroloři pochybení

Brno - Česká obchodní inspekce (ČOI) provedla v minulých dnech hned několik kontrol předváděcích akcí. Agrese prodejců podle inspektorů stoupá. Prezentační akce, na které míří řada seniorů, jsou v hledáčku kontrolorů už delší dobu. Jen v loňském roce se do terénu vypravili zástupci ČOIky devatenáctkrát. V patnáci případech odhalili pochybení.

Na jednu takovou předváděcí akci se v Brně vypravil inkognito figurant České televize v doprovodu inspektorů České obchodní inspekce. Nejspíš i proto, že tváře pracovníků inspekce byly pořadatelům povědomé, k porušení zákona nedošlo. Dle statistiky šlo spíše o menšinový případ.

Přesto ale vyslaný senior zažil věci, které se jako přílíš férové nezdají. „Vybrali si z publika dobrovolníka a nabídli mu pět nebo šest sklokeramických pánví. K tomu dostal ještě druhý a třetí dárek. Tím byla ovčí deka a nakonec mu sdělili, že si může odnést všechno pouze za cenu oné deky. Ta ovšem stála deset tisíc korun,“ popisuje figurant jednu z praktik. Pozastavuje se také nad samotnou pozvánkou na akci. „Stojí tam psáno, že jako pár dostaneme osm kilo prášku, deset kilo brambor, devět litrů jaru a deset salámů. Na místě nám vysvětlili, že to tak úplně nebude, protože by to společnost zruinovalo,“ dodává další zkušenost.

Čtyři z pěti předváděček na jižní Moravě nejsou v pořádku

V loňském roce provedla ČOI v celém Česku 281 kontrol předváděcích akcí. Ve 204 případech, tedy téměř třech čtvrtinách našla pochybení. V Jihomoravském a Zlínském kraji inspektoři kontrolovali předváděcí akce devatenáctkrát a na nesrovnalosti narazili hned v patnácti případech. Pouhá pětina prezentačních akcí byla podle inspektorů korektní.

Předváděcí akce - nabízené zboží
Zdroj: ČT24

Nejčastějším porušením zákona na předváděcích akcích zůstává používání nekalých obchodních praktik, včetně těch agresivních. „Přetrvává nedostatečné informování o podmínkách uplatnění práva z odpovědnosti za vady prodané věci, včetně podmínek pro uplatnění rozporu s kupní smlouvou a samotném reklamačním řízení,“ uvedla mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.

Kontroly ČOI na předváděcích akcích v roce 2012

Kraje

Počet kontrol 

 Se zjištěním    Zjištění v %
Středočeský a Praha 101 81 80.2%
Jihočeský a Vysočina 21 11 52.4%
Plzeňský a Karlovarský 31 16 51.6%
Ústecký a Liberecký 68 55 80.9%
Královéhradecký a Pardubický 18 12 66.7%
Jihomoravský a Zlínský 19 15 79.0%
Moravskoslezský a Olomoucký 23 14 60.9%
Celkem 281 204 72.6%

V celé republice inspektoři pořadatelům předváděcích akcí rozdali loni pokuty za 5,6 milionů korun. Rekordmanem je v tomto ohledu společnost Beck Europe s.r.o. (dříve Beck Czech s.r.o.). Ta loni obdržela pokutu 1 295 000 korun.

Pořadatelé akcí vymýšlejí stále nové kličky. Pozor na to co podepisujete

Prodejci ale dovedou důvěřivé či zmatené zákazníky z řad důchodců oklamat i dovolenými praktikami. Dříve k tomu zhusta využívali toho, že se seniorem podepsali smlouvu u něj doma, a ten tak přišel o dvoutýdenní lhůtu na vrácení peněz. Ačkoli od loňska platí novela občanského zákoníku, která zaručuje zákazníkům čtrnáctidenní lhůtu i při podpisu doma, prodejci přišli s novou taktikou.

Jak upozornil právní poradce spotřebitelského časopisu dTest Miloš Borovička, v zákoně je výjimka, která se vztahuje původně na opraváře. Nově platí, že pokud je zboží opraveno nebo upraveno v místě určeném spotřebitelem, nelze od smlouvy odstoupit. Obchodníci proto zákazníka nechávají podepsat kromě kupní smlouvy i smlouvu o úpravě a opravě zakoupených věcí. „Samozřejmě nic neopravují a spoléhají na to, že se schovají za výjimku a nebudou muset spotřebiteli vracet peníze. Nemají ale pravdu, neboť smlouva nebo její část, která obchází zákon, je neplatná,“ popisuje nástrahu Borovička.

Rady ČOI jak se vyhnout problémům na předváděcích akcích

  • Předváděcí akce si pečlivě vybírejte, těm anonymním se vyhýbejte!
  • Jste-li na předváděcí akci, nebojte se zeptat na cokoliv, co vám není jasné!
  • Osobní doklady nedávejte z ruky, nechcete-li nic kupovat!
  • Smlouvu neuzavírejte beze svědka – máte právo si přizvat osobu, které důvěřujete!    
  • Nepodepisujte nic, co jste si důkladně nepřečetli nebo čemu nerozumíte!
  • Ověřujte si, co podepisujete – více papírů k podpisu může znamenat více smluv!
  • Jestliže jste vyhráli, pak nemusíte nic platit – máte-li za „výhru“ platit, je to nekalá obchodní praktika!
  • V případě nátlaku prodávajícího nebo vyhrůžek kontaktujte policii!
  • Platné odstoupení od smlouvy musí být písemné a zasláno včas, tj. do 14 dnů, na adresu dodavatele!
  • Při koupi zboží na splátky (na úvěr) musíte o odstoupení od smlouvy písemně informovat také věřitele!
  • Proti soudnímu rozhodnutí nebo exekučnímu příkazu podejte ve stanovené lhůtě odpor – nejlépe po poradě s právníkem nebo sdružením spotřebitelů!

Zdroj: ČOI - Praktiky prodejců na utajených akcích poškozují seniory (Závěrečná zpráva za rok 2012)


Prodej hrnců
Zdroj: ISIFA/EPA
Autor: Marius Becker

Prodejci vozí seniory i do zahraničí

Další strategií, jak vyvinout na důchodce ještě větší tlak, jsou akce na zájezdech do zahraničí. Ty většinou začínají nabídkou zájezdu za podezřele výhodnou cenu. Jezdí se do Německa, Rakouska nebo Turecka, výsledek je ale stejný - pořadatelé nakonec z účastníků zájezdu dostanou mnohem více peněz právě díky předváděcí akci.

Jeden takový zájezd pro Českou televizi popsal očitý svědek Jiří. Pořadatelem byla firma Beck, loňský pokutový rekordman za porušování zákona při předváděcích akcích. Mimo předem avizovaný program pořadatelé důchodce zavezli do penzionu, kde začala klasická předváděčka. Zesílená navíc skutečností, že si pořadatelé k důchodcům, kteří neumí jazyk a daleko od domova jsou nejistější než obvykle, dovolí mnohem víc.

Seniorům nutili třeba nádobí za desítky tisíc korun a dokonce po nich chtěli kontakty na jejich známé. Za to jim slíbili, že vyhrají nějakou cenu. Podle svědka se tak dělo pouze za podmínky, že se přihlásí na zájezd i příští rok. „Smlouvy museli podepsat předem, navíc důchodce nepouštěli na záchod a nedávali jim ani najíst,“ popisuje pan Jiří.

Uvedené praktiky kritizuje i právník Borovička. „Důchodci neumí jazyk a bojí se, že když nepodepíší, nedostanou se domů. Někteří podepsali smlouvu v cizím jazyce a teprve doma zjistili, že něco koupili,“ osvětluje postupy pořadatelů právník.