Spory kolem jízdenek mohou komplikovat nástup RegioJetu

Ostrava - Vstup vlaků RegioJetu na trať spojující Ostravu s Olomoucí přes Opavu a Krnov může zkomplikovat dohoda o vzájemném uznávání jízdenek. Akceptování jízdních dokladů vydaných v pokladně konkurence byla podmínkou ministerstva dopravy, kterou v nedávno zrušeném tendru vyžadovalo po novém provozovateli. České dráhy přehodnotily původní vstřícný postoj a jízdenky RegioJetu uznávat nechtějí.

Na tahu je tak RegioJet, který musí jízdenky ČD jednostranně akceptovat, chce-li lukrativní zakázku na patnáctiletý provoz získat, řekl dnes ČTK náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. RegioJet uvedl, že takový stav by ho poškozoval.

„Pokud nám RegioJet oznámí, že tyto podmínky akceptuje, tak je možné řešit další technikálie,“ uvedl Hampl s tím, že v opačném případě nemá smysl pokračovat v rozhovorech o přidělení zakázky, které v tomto týdnu začaly.

Dvoumiliardovou zakázku RegioJetu přidělil ministr dopravy Zbyněk Stanjura poté, co z tendru vypadl druhý uchazeč a úřad veřejnou soutěž zrušil. Dopravce musí ale potvrdit, že je ochoten dodržet stejné podmínky, které nabídl v rámci veřejné soutěže. To zatím podle ministerstva neudělal.

Podle majitele RegioJetu Radima Jančury by ale měl prostřednictvím ministerstva dopravy více tlačit na České dráhy, aby se s novými dopravci na železnici dohodlo. Stav, kdy by jízdenky ČD platily i ve vlacích RegioJetu a opačně nikoliv, by podle Jančury soukromého dopravce výrazně poškozoval. Věří proto, že k tomu nakonec nedojde. Pokud by se tak stalo, nikdo by si nechodil jízdenky kupovat do pokladen RegioJetu a dopravce by tak přišel o provize z prodaných jízdenek, které tvoří až deset procent jízdného, doplnil Jančura.  

ČD jsou ochotné o oboustranném uznání jízdenek jednat. „Jakmile bude definitivně rozhodnuto a objednatel nás vyzve k jednání o vzájemném uznávání jízdného, jsme připraveni o této věci diskutovat,“ sdělil mluvčí drah Radek Joklík. RegioJet se ale obává, že bez tlaku ministerstva tato jednání k ničemu nepovedou.

Výběrové řízení na nového dopravce na trati Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc považovalo ministerstvo za pilotní projekt liberalizace železnice. Vítěz tendru měl začít na trati jezdit od prosince 2014. Tento termín se ministerstvo snaží prostřednictvím přímého přidělení zakázky dodržet.