Domácí mazlíčci mají havaj, lidé do nich investují ostošest

Washington/Praha – Domácího mazlíčka má ve Spojených státech už každá třetí domácnost, v Česku pak více než každá druhá. Nepřívětivá ekonomická situace přitom nic nemění na tom, že lidé o své mazlíčky dbají. Za péči a krmení utrácejí mnohdy dokonce více peněz než v minulosti. Na druhou stranu ovšem zvířata jen málokdy pojistí.

Majitelé dopřávají svým mazlíčkům někdy i víc než sami sobě

Zhruba 78 milionů psů a přes 86 milionů koček. Američané si pořizují čtyřnohé mazlíčky stále častěji. Roste i suma, kterou za ně lidé utratí – jen loni nechali podle průzkumu společnosti Packaged Facts v obchodech a zvířecích salonech 4,1 miliardy dolarů. „Asi utrácím víc za svého psa než za sebe. Ona dostává dobroty a nové hračky skoro každý týden a kupuju jí prémiové krmivo,“ podotkla majitelka fenky Ruth Ann Garfeinová. 

Krize nekrize, zvířata musejí mít dostatek, shodují se lidé. „I když jsem byl chvíli nezaměstnaný, dokázal jsem si to zařídit tak, abych mohl dát stranou dost peněz pro své psy, ať už to bylo na poukázky, hračky nebo oblečky. A moje partnerka je na tom stejně,“ konstatoval Gordon Duvall.

Obliba různých zvířecích procedur roste

Na rozdíl od minulých let už lidé nezahrnují své zvířecí miláčky jen vybraným krmením, pamlsky nebo hračkami. Dopřávají jim i různé procedury. „V letošním roce vidíme několik nových trendů. Mnoho zákazníků přichází nejen proto, aby dopřáli svému miláčkovi nějaký zážitek, ale hledají tu pro ně kompletní výživu. Takže to není jen o fyzické stimulaci pro psa nebo kočku,“ řekla generální ředitelka Petco West Hollywood Mary Johnsonová. 

I přes rostoucí péči ale zapomínají Američané své mazlíčky dostatečně pojistit. „V současnosti mají ve Spojených státech pojištění pro domácí mazlíčky pouhá dvě procenta majitelů. Ve Švédsku je to 60 procent. Tady vidím šanci pro mnoho společností. Před 15 lety tu byla jediná firma, teď je jich 10 až 15, jejich nabídky jsou různé, mají různé platební podmínky i krytí,“ poznamenal veterinář Jeff Werber. 

Češi loni za potřeby pro domácí mazlíčky utratili víc než pět miliard korun. Ve srovnání s předchozími roky se tak částka zvýšila o desítky procent.