Na poště se znovu rozběhl starý páternoster

Brno – Vozil lidi už v na počátku 20. století, teď se s ním opět mohou svézt klienti České pošty u hlavního nádraží v Brně. Oběžný výtah neboli páternoster se znovu rozběhl po šestileté odstávce a následné rekonstrukci. V historické budově podle návrhu architekta Fuchse vozí lidi už od 40. let. Pošta k výročí vydala i speciální razítko.

Dvě řady kabinek, které jezdí stále dokola. Kdo nestihne vystoupit, jede dál. Historický páternoster na brněnské poště u hlavního nádraží je jedním ze tří, které se v Brně dochovaly. Posledních šest let byl mimo provoz, teď znovu vozí klienty. Pošta ho totiž nechala za pět a půl milionu zrekonstruovat. 

Páternostery v Jihomoravském kraji

  • Vysoké učení technické v Brně – Fakulta strojního inženýrství
  • Budova pošty v Brně u hlavního nádraží
  • Budova magistrátu města Brna, Malinovského náměstí

Zdroj: Wikipedie

„Museli jsme striktně dodržovat dřívější podobu zařízení, protože je památkově chráněné. Památkáři vyžadovali uchování veškerých detailů, takže madla, nápisy uvnitř, musely mít původní podobu,“ vysvětlil vedoucí pošty Brno 2 Martin Blecha. 

Šest let výtah stál kvůli nebezpečí požáru. „Lanové zařízení, které tahá kabiny, už bylo natolik nasáklé olejem a mazivem, že při tření by mohlo dojít k požáru,“ upřesnil Blecha. Několik let pak poště trvalo, než se vypořádala s legislativními překážkami. Výtah bez dveří totiž není považován za bezpečný. „Přistupuje se k nim tak, že když se nevytváří nová věc, ale pouze se opravuje stará funkční, tak legislativní problémy nejsou,“ dodal Blecha. 

NO COMMENT: Historický páternoster na brněnské poště (zdroj: ČT24)

Výtah pro radost

Budova pošty u hlavního nádraží tak po letech znovu dostala výtah. Lidem, kteří se nedostanou do schodů, ale páternoster nepomůže. Invalidé na vozíku nebo maminky s kočárky do něj stejně nesmí. „Ti jsou obslouženi dole v přízemí, kde je bezbariérový vstup,“ uvedl Blecha. Vybudovat vedle páternosteru normální výtah není možné, stavba od architekta Fuchse je totiž památkově chráněná. 

I přesto podle vedoucího pošty mělo smysl historický páternoster opravit. „Ten výtah vždycky k budově patřil. Už moje maminka se svým tatínkem se sem do toho výtahu chodila vozit,“ přidal vedoucí Blecha svoji osobní vzpomínku. 

Páternostery ve Zlínském kraji

  • Budova Zlínského krajského úřadu ve Zlíně, správní budova č. 21 (Nejvyšší páternoster v České republice)
  • Budova centroprojektu ve Zlíně
  • Budova firmy Barum Continental spol. s r.o., Otrokovice

Zdroj: Wikipedie

Páternostery se ujaly hlavně na úřadech 

Název výtahu pochází z modlitby Pater noster (česky Otčenáš), která se vkládá do modlitby růžence, jehož korálky vzdáleně mechanismus páternosteru připomínají. První oběžný výtah na světě byl instalován roku 1884 v Londýně. Páternostery se ale rozšířily především v první polovině 20. století. Nejvíc se vyplatí do velkých administrativních budov, jako jsou banky, ministerstva, úřady a školy. V mnohých z nich také dodnes slouží. 

V době kolem vstupu Česka do EU se objevily informace, podle kterých páternostery nevyhovují evropským normám a budou proto zakázány. Informace však byla nepřesná, existující výtahy mohou být provozovány i nadále. Páternostery se totiž neřadí mezi „výtahy“, ale mezi „strojní zařízení“, takže se na ně vztahují jiné právní normy.