Začíná oprava tzv. silnice smrti mezi Lipůvkou a Lažanami

Blansko - Kvůli opravě vozovky je ode dneška uzavřený hlavní silniční tah mezi Brnem a Svitavami. Dělníci budou na silnici I/43 v úseku mezi obcemi Lipůvka a Lažany měnit povrch. Výluka potrvá do 1. října. Objížďka vede i přes Blansko, kde dočasně vzroste doprava na trojnásobek současného počtu.

Navzdory očekávání policistů dnes doprava vážněji nezkomplikovala. „V terénu máme hlídky dopravní policie, které kontrolují nebezpečná místa na objízdné trase. Máme již několik stížností řidičů na špatné značení objížďky, ale není to nic vážného,“ uvedl zástupce vedoucího policie Blansko-Vyškov Zdeněk Grénar.

Řidiči ale musí počítat se zdržením, především při průjezdu Blanskem, Ráječkem, Bořitovem nebo Černou Horou, kudy vede objízdná trasa. „Krizová doba bude v ranních hodinách, kdy řidiči najíždí směrem do Brna, kam jedou do práce. Stejná situace nastane v odpoledních hodinách,“ popsala mluvčí blanenské policie Iva Šebková.

Úsek I/43 mezi Lipůvkou a Lažanami se opravuje
Úsek I/43 mezi Lipůvkou a Lažanami se opravuje

Krizová místa? Kruhové objezdy v Blansku a v Rájci-Jestřebí

Největší problémy se očekávají v Blansku, kudy má podle odhadů policie projíždět denně o 20 tisíc aut více. „Krizovým místem bude kruhový objezd, v jehož blízkosti je křížení se železniční tratí. V okamžiku, kdy se uzavřou závory, tak řidiči musí počítat s tím, že kruhový objezd nebude do tohoto směru průjezdný,“ vysvětlovala mluvčí.

"Bude to největší zatěžkávací zkouška, kterou kdy město dopravně zažilo.
Počítáme se zácpami a dlouhými kolonami vozů. Bohužel, není jiná trasa,
kudy provoz vést," uvedl Petr Rízner ze stavebního a dopravního odboru blanenské radnice.

Dalším rizikovým místem je silnice vedoucí z Blanska do Lipůvky. „Na silnici je spousta zatáček a je kluzký povrch. V minulých dnech jsme tam měli několik dopravních nehod. Pokud by k nehodě došlo během této objízdné trasy, tak by to značně zkomplikovalo celkovou dopravu a průjezdnost,“ vysvětlila Šebková.

Problematický bude podle policejní mluvčí provoz také v Rájci-Jestřebí. Zdejší kruhový objezd je výrazně menší a především řidiči nákladních aut po něm musí projíždět pomaleji a s maximální opatrností.

Uzavírka komplikuje život i firmám na Blanensku. „Vynakládáme větší prostředky na rozvoz našeho zboží. Za dva týdny uzavírky to budou desetitisíce korun vynaložené nad plán. Druhou stránkou věci je čas našich zaměstnanců, kterým se prodlouží čas dojezdu do zaměstnání, což je nepříjemné,“ řekl ředitel pivovaru Černá Hora Bořivoj Bartoněk.

Silnice I/43 tvoří hlavní silniční tah Brno-Svitavy. Denně po něm projede v obou směrech 20 tisíc aut. Komunikaci se kvůli tragickým nehodám přezdívá silnice smrti a patří k nejhorším dopravním tepnám na Moravě.

Už za druhé světové války se přitom plánovala stavba rychlostní komunikace R43, která by úzkou a přes obce na Blanensku a Svitavsku vedenou I/43 nahradila. Projektu se přezdívá Hitlerova dálnice. Vytvořili jej němečtí dopravní inženýři, kteří patřili ve svém oboru ke světové špičce. Léta na něj nejsou peníze, i přes četné petice pro podporu stavby R43. Stát počítá se zahájením její výstavby nejdříve v roce 2025.