Dramaturg Znamení koně Marek Horoščák: Koňák vám scénář nenapíše

V pátek padne první klapka druhé řady oblíbeného koňáckého seriálu Znamení koně. Jednička končila svatbou a smířením dvou soupeřících klanů. Dramaturg Marek Horoščák nám prozradil, jestli je vůbec po tak idylickém konci na co navazovat. 

První řada Znamení koně byla velmi sledovaná. Povede se stejný úspěch i u dvojky?

Snažili jsme se napsat druhou řadu příběhu, který by nabídnul zajímavé osudy postav z první řady, a snad se nám podaří podobného úspěchu dosáhnout. Sledovanost ovlivňuje spousta faktorů, takže se to v této chvíli nedá odhadnout.

V jedničce se objevila detektivní zápletka – nabídne něco podobného i druhá řada?

Byl tam náznak detektivní zápletky. Nakonec jsme se ale rozhodli, že chceme dělat rodinný seriál, nikoliv tedy detektivní. Jednička byla namíchaná z více žánrů, ve druhé řadě nepůjdeme tímto směrem a budeme se držet žánru rodinného seriálu. Budeme se více věnovat osobním linkám jednotlivých hrdinů a samozřejmě tam zůstanou koně, protože o ty tam jde především. Zajímavostí taky je, že jsme se druhou řadu snažili trochu odlehčit.

Jednička končila usmířením dvou soupeřících rodin, bylo tedy ve druhé řadě vůbec na čem stavět?

V této chvíli prozradím jen tolik, že druhá řada začíná zhruba rok a půl po svatbě dvou hlavních hrdinů, už mají narozené malé dítě a tím se totálně mění život hlavní hrdinky Kláry Horové, kterou hraje Tereza Voříšková. Jako mladá maminka musí zvládat spoustu věcí, které předtím zvládat nemusela a zároveň se snaží bojovat, aby úplně nepřišla o šanci být dobrá, v čem byla – jako jezdkyně. To je startovní bod druhé řady a od toho se odpíchneme.

Dramaturg Marek Horoščák
Dramaturg Marek Horoščák

Víc asi prozradit nemůžeme, ale minimálně smíme odhalit, jestli se opět bude jednat o převážně exteriérové natáčení.

Mělo by to tak být. Snažili jsme se se scénáristy psát vše tak, aby se co nejvíce dalo hrát v exteriérech. To právě diváci na Znamení koně ocenili – mezi záplavou seriálů, které se odehrávají v různých kuchyních a jiných interiérových prostředích konečně přišlo osvěžení. A to si chceme dál udržet.

Zatímco připravovat druhé řady seriálů se často považuje za nevděčné, není u Znamení koně určitá výhoda, že tvůrci i štáb už mají více nastudovanou práci s koni?

Tento seriál je samozřejmě složitý jak pro literární přípravu, tedy scénáristy, tak i pro realizátory, ale ten projekt se připravoval poměrně dlouho. A když se podíváme do prehistorie, vždy vycházel z toho, že ve Zlíně, Slušovicích nebo Napajedlích jsou lidé, kteří se o koně starají. Celé téma vyplynulo z toho, že v  kraji je tenhle potenciál, takže dnes máme skvělé zázemí poradců. Co se scénáristů týče, je to určitě jednodušší, ale pořád se něco učíte, protože nejste ten koňák a koňák vám zase nenapíše scénář.

Připravili jste pro diváky nějaká nová lákadla v hereckém obsazení?

Samozřejmě – je to Jan Zadražil, měl by přibýt Ondřej Vetchý, Miroslav Donutil a jeho syn Martin. A opět bude v seriálu mnoho rolí obsazených skvělými herci z Brna, Zlína nebo Uherského Hradiště.

Začátek natáčení je prakticky shodný s první řadou, kterou jste částečně natáčeli ve stejné roční době. Není podzim na natáčení trochu nevděčný? Dopředu víte, že budou problémy s počasím…

V první řadě došlo k tomu načasování díky shodě mnoha okolností. A nakonec se to osvědčilo – prvních pět dílů se odehrává na podzim, dva díly se odehrávají v zimě, což umožňuje jiný pohled na krajinu, ten zbytek se odehrává na přelomu jara a léta – teď se to trochu snažíme zkopírovat, abychom do seriálu opět vložili skoro celý rok a využili střídání ročních období a ukázali život na farmě, při tréninku a na dostizích v různých podobách.