Na D47 podle ministra chybí jedna vrstva, úsek chce zbourat

Praha – Dálnice D47 má zřejmě další problém. Sondy totiž objevily, že v úseku mezi 153. a 155. kilometrem chybí kamenná drť přímo pod asfaltovým povrchem vozovky, která má stavbu stabilizovat. Podle expertů se část dálnice bude muset zřejmě zbourat. Informoval o tom ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák (SPOZ). Kvůli řadě vad na dálnici a mostních objektech se stát se zhotovitelem, firmou Eurovia CS, pře už od jejího zprovoznění v roce 2008. Firma ale tvrdí, že jde o součást předvolebního boje, a žádá po ministerstvu důkazy. Dnes Eurovia zprávu nekomentovala s tím, že od ministertva zatím nemá výsledky kontroly. Podle předsedy Sdružení pro výstavbu silnic Petra Čížka není možné, aby jedna vrstva silnice úplně chyběla a nikdo si toho při stavbě nevšiml.

Stát požaduje kvůli vadám na dálnici po stavebních firmách 180 milionů korun - rozhodčí soud mu už přiznal 12,5 milionu. Právě sondy mají přinést důkazy pro další spory. Celkem se má uskutečnit 111 kontrolních vrtů, které prozkoumají podloží zhruba 8,58,5 kilometru dálnice, za kterou stát zaplatil 4,3 miliardy korun.

Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák:

„Doufáme, že se při dalším pokračování vrtů nezjistí podobné záležitosti, protože v nejkatastrofičtějším scénáři, pokud by byla celá dálnice postavena takto, tak by se musel celý reklamovaný úsek zbourat,“


Chybějící vrstvy mají podle šéfky úseku kontroly kvality na Ředitelství silnic a dálnic Miloslavy Pošvářové za úkol odvádět vodu, která do dálničního tělesa prosakuje skrze vrchní asfaltové vrstvy. Podle kontrolních vrtů se ale hned pod asfaltem nacházejí strusky a hlušina, které jsou působením vody rozdrolené a způsobují, že dálnice bude mít nižší nosnost, než pro jakou byla projektována. Akutní nebezpečí řidičům nehrozí. Vlastní jízda po dálnici, pokud řidiči dodržují sníženou rychlost, nebezpečná není. Při jakémkoliv výkyvu počasí nebo extrémnějším zatížení, se však vozovka může chovat nepředvídatelně. 

Podle ministra Žáka bude nutné dvoukilometrový úsek znovu postavit. „Svolali jsme experty, které já znám, a všichni se shodují, že řešení je jediné. Dálnici zbourat a postavit znovu,“ řekl Žák. Pokud se tak stane, není jasné, jak dlouho bud nová výstavba trvat – zda bude třeba vytvořit novou dokumentaci a získat nové stavební povolení.

Reakce firmy Eurovia CS:

„Společnost dnes kontaktovalo několik novinářů, kteří se u jejích zástupců pokoušeli ověřit nepotvrzené informace, podle nichž se ministerstvo dopravy chystá několik hodin před volbami prezentovat údajné výsledky kontrolních vrtů na D47. Podle těchto závěrů prý není v pořádu podloží stavby a konstrukční vrstvy. Společnost Eurovia CS deklaruje, že žádnými takovými informacemi nedisponuje… Pokud tyto vrty opravdu ukazují na nesrovnalosti v podloží stavby, pak je třeba zkoumat a prokázat, zda jde o příčinu, nebo naopak následek zvlnění dálnice.“


Nad načasováním zveřejnění výsledků kontrol se podivil i prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Václav Matyáš. „Považuji tento způsob medializace jen den před volbami, ve kterých ministr kandiduje jako lídr jedné ze stran, za něco nepěkného. Opravdu tomu nerozumím,“ prohlásil Matyáš, kterému vadí i zvolený způsob komunikace. „Reklamace a problémy související s kvalitou se mají v první řadě řešit především se všemi účastníky stavby. Cestou není startovat mediální akce a podávat trestní oznámení, aniž by se to věcně a inženýrsky neprobralo s dotčenými - tedy projektantem, investorem i dodavatelem stavby,“ dodal Matyáš. 

Předseda Sdružení pro výstavbu silnic Petr Čížek je potom přesvědčen, že není možné, aby jedna vrstva silnice úplně chyběla a nikdo si toho při stavbě nevšiml. „Když se něco takového staví, bývá u toho i investor a ten by brzo přišel na to, že něco chybí. Není možné, aby si toho vůbec nikdo nevšiml,“ poukázal.

Uzavření dálnice by byla pro Ostravu katastrofa

Podle náměstka moravskoslezského hejtmana pro dopravu Daniela Havlíka by uzavírání dálnice znamenalo pro Ostravu katastrofu. „V současné situaci při nárůstu hromadné dopravy a při nárůstu dopravy celkově si neumím tuto situaci představit, protože by to znamenalo pro Ostravu skutečně kalamitní stav,“ řekl Havlík. Připomněl, že dosud není dokončena stavba silnice I/11 ve směru na Opavu, Ostrava nemá žádný obchvat a dálnice je pro město klíčovou stavbou. 

Stavba dálnice mezi Lipníkem nad Bečvou a Bohumínem začala jako D47. V průběhu stavby ministerstvo dopravy rozhodlo, že nebude pokračovat ve stavbě dálnice D1 od Hulína směrem na východ na Slovensko, jak počítaly původní federální plány, a součástí D1 se stane rozestavěná D47. K přeznačení dálnice docházelo vždy s jejím uvedením do provozu.