Nové podzemní parkoviště má ulevit přeplněnému Brnu

Brno - Čtyři stovky nových parkovacích míst ukrytých pod zemí nabízí nové parkoviště před Janáčkovým divadlem v centru Brna. Východ z něj povede i přímo do foyer Národního divadla Brno, přičemž řidiči se na své parkovací místo dostanou buď směrem od Moravského náměstí nebo z Koliště. Nákladné podzemní parkoviště za více než 300 milionů korun je dalším místem, kde mohou Brňané odložit svá auta.

Dlouhých jedenáct měsíců chodili Brňané okolo obří jámy. Kvůli stavbě parkoviště odvezl investor na 40 tisíc kubíků zeminy. Brno o výstavbu rozsáhlého podzemního parkoviště usilovalo už před čtyřimi lety, rok hledalo firmu, která by do projektu investovala peníze. Návratnost tak nákladné výstavby je totiž až dvacet let.

Parkoviště pod Janáčkovým divadlem bude v příštím roce propojené přímo s divadelním foyer a hosté z něj vystoupí hned u divadelních šaten.

Kolik zaplatím za parkování?

Parkovné do konce letošního roku nabízí akční nabídku: prvních 30 minut je parkování zdarma, pak motorista zaplatí dvacet korun za každou hodinu.

Od roku 2014 budou lidé platit mezi 6. a 22. hodinou třicet korun za hodinu parkování, v noci mezi 22. a 6. hodinou ranní to bude jen poloviční poplatek - patnáct korun.

Podzemní parkoviště před Janáčkovým divadlem nabízí i služby rezidenčního stání. Jedno ze čtyřiceti míst je možné koupit za necelých čtyřicet tisíc korun za rok.


Výstavba podzemního parkoviště
Zdroj: ČTK
Autor: Igor Zehl

Že se pod povrchem skrývají stovky parkovacích míst naznačují pouze dva nadzemní východy. Jeden směřuje k tramvajovému můstu u Moravského náměstí, další k Rooseveltově ulici. Podle vizualizací bude vrchní část parkoviště pokrývat zelený park se stromy a fontánou. Zatím ale v chladném počasí investor stavbu posypal jen oblázky.

S parkovou úpravou se začne v květnu příštího roku a rekonstrukci už zaplatí pouze město Brno. Kromě zeleně počítají vizualizace i s fontánou, na jejíž vodní clonu se budou promítat různé světelné obrazce. Parkoviště před divadlem nabízí non stop dohled nad zaparkovanými vozy a dobíjecí stanici pro elektromobily, elektrokola nebo elektroskůtry.

Brzy se otevře i další parkovací dům v srdci města

Stavební práce pomalu finišují také na parkovacím domě v Kopečné ulici. Sedmipatrové věže mají v dohledné době nabídnout dalších 88 parkovacích míst. Brno na stavbu dlouho nemělo peníze, ani potřebná povolení. Debatovalo se také o navýšení kapacity, nakonec ale zvítězila úspornější varianta.

Tzv. zakládací parkovací systém ale výrazně usnadní hledání parkovacího místa. Po zaplacení poplatku totiž řidič odstaví svůj vůz na hydraulickou plošinu, která jej zasune na volné parkovací místo v areálu parkoviště. Náklady na výstavbu takového parkovacího labyrintu se vyšplhaly na 65 milionů korun a první auta si v něm budou moci řidiči „odložit“ už od ledna příštího roku. Stavba bude navíc lávkou spojená i s Husovou ulicí, aby zajistila lepší dostupnost do centra města.

Devět let sporů blokovalo výstavbu parkovacího domu v Panenské ulici v bezprostřední blízkosti hotelu International, který s projektem neslouhlasil. Vadila mu výška a blízkost stavby, které by hosté koukali přímo do oken. Rušný nájezd z ulice Husovy by pak mohl některé ubytované rušit. Stavbu pozastavil i archeologický výzkum, který v místě našel cenné historické nálezy.

Před rokem se stavbě konečně podařilo získat územní rozhodnutí, předstupeň stavebního povolení, s nímž investor počítá ještě na konci letošního roku. Nájezd do parkovacího domu architekti nakonec vyřešili podobně jako parkování u Internationalu, stejným vjezdem, jen s odbočkou na druhou stranu. První dělníci se na Panenské objeví už příští rok.

Další velkokapacitní parkoviště by se v budoucnu mělo objevit i za Besedním domem. Jeho výstavba je ale spojená s projektem Janáčkova kulturního centra, které by poskytlo zázemí Filharmonii Brno. Město zatím nemá na tak náročný projekt peníze, přesto se i tady počítá s výstavbou podzemního parkoviště pro pět set aut. Budova má vyrůst na pozemku současného parkoviště v Besední ulici, které má ale kapacitu jen několik desítek parkovacích míst.

S výstavbou parkovacího domu počítá Brno v budoucnu i ve Veveří ulici. Podle některých vedoucích představitelů města ale nejsou parkovací domy jediné řešení. Ačkoliv donedávna fungoval v centru města pouze jeden parkovací dům v Kounicově ulici, ani výstavba několika dalších nenabídne Brnu desítky tisíc parkovacích míst, které celkem potřebuje.

Parkování se věnuje také klíčový městský dokument Generel parkování, jenž má nedostatečnou parkovací kapacitu vyřešit. Vyjma parkovacích domů počítá také se zavedením rezidenčních parkovacích míst pro místní. Podobné zóny fungují i v Praze. Každá domácnost by získala zdarma jedno parkovací místo, za další by si už musela zaplatit.

Další etapou je výstavba záchytných parkovišť na periferii města. Systém P+R (Park and Ride - Zaparkuj a jeď) vychází ze zahraničí, kde lidé dojíždějící do města za prací nechají svůj vůz na parkovišti na okraji zástavby a dál pokračují hromadnou dopravou. Pokud si koupí jízdenku na MHD mohou mít celodenní parkování buď za symbolickou cenu nebo i zcela zdarma.

„Situace zvláště v panelových sídlištích v hustě zastavěných oblastech je taková, že až třetina parkovacích míst je nelegální,“ potvrdil tristní situaci náměstek primátora Robert Kotzian (ODS), který se věnuje dopravní situaci ve městě. „V horizontu dvou let by se situace s parkováním v centru města měla ale významně posunout,“ nadějně uzavřel téma Kotzian.

Video Lukáš Wimětal z investorské společnosti popisuje podzemní parkoviště
video

Lukáš Wimětal z investorské společnosti popisuje podzemní parkoviště