Nakupování přes internet optikou nového zákoníku

Praha – Zhruba 50 miliard korun utratí Češi ročně v internetových obchodech. Obliba nakupování z pohodlí domova navíc každoročně roste. Od začátku ledna ale platí nový občanský zákoník, a tak než se znovu rozhodnete nakoupit v oblíbeném e-shopu, přečtěte si, co se v oblasti on-line nákupů oproti loňsku změnilo.

Občanský zákoník klade prodávajícímu za povinnost informovat spotřebitele o celé řadě aspektů. „Zákazník musí být předem informován o vlastnostech výrobku i o jeho ceně,“ připomněl právník dTestu Miloš Borovička. Mnohem důležitější ale je, že pokud se informace, která je kupujícímu sdělena předem, liší od té, která je uvedena ve smlouvě, platí ta pro spotřebitele příznivější.

„Pokud by tedy zákazník nebyl informován, že s výrobkem je spojena nějaká daň, poplatek či náklady za dodání, které se k ceně připočítávají, pak tyto poplatky zákazník nemusí hradit,“ vysvětlil Borovička.

Právo na odstoupení od smlouvy se dočkalo změn

Velkou novinkou je počítání lhůty pro odstoupení od smlouvy. Asi všichni víme, že při nákupu v e-shopu můžeme od smlouvy bez udání důvodu do čtrnácti dnů od převzetí zboží odstoupit. „Dříve platilo, že odstoupení od smlouvy jsme do 14 dnů museli prodávajícímu doručit, dnes stačí, abychom v této lhůtě odstoupení odeslali,“ upřesnil Borovička. Odstoupení přitom není nutno posílat poštou, vzhledem k tomu, že smlouvy s e-shopy uzavíráme elektronicky, můžeme stejným způsobem, tedy e-mailem, zaslat i odstoupení od smlouvy. Poradci dTestu ale přesto doporučují písemnou formu, ta je totiž průkaznější. A pokud vás obchodník o vašem právu pro odstoupení od smlouvy předem nepoučí, lhůta se prodlouží o rok.

Lhůta se počítá ode dne převzetí zboží. Jestliže se ale plní po částech, tedy například si objednáte kuchyňskou sestavu, přijde první skříňka, za týden druhá a teprve za měsíc ta poslední, pak lhůta pro odstoupení od smlouvy běží až ode dne, kdy jste převzali celou sestavu.

„V případě, že si objednáte opakované plnění, tedy že vám prodejce bude něco dodávat každý měsíc, tak 14denní lhůta pro odstoupení od smlouvy běží pouze od prvního převzetí,“ upozorňuje dál právník.

Ani zákazník nesmí svá práva zneužívat

Jestliže odstupujete od smlouvy, do 14 dnů jste povinni zboží odeslat zpět obchodníkovi. Žádná taková lhůta přitom podle starého občanského zákoníku neexistovala. Kromě vrácení plné kupní ceny máte pak právo i na náhradu nákladů za dopravu od obchodníka k vám. Ovšem jen za tu nejlevnější. „Jestliže jste si pro dopravu zvolili kurýrní službu, která stála například 200 Kč, a mohli jste si zvolit služby pošty, které by stály pouze 80 Kč, tak v případě odstoupení od smlouvy je obchodník povinen vrátit pouze částku za nejlevnější dopravu, tedy oněch 80 Kč,“ uvedl Borovička.

Nově Občanský zákoník výslovně zavádí odpovědnost za poškození věci. E-shop má přitom právo účtovat si částku, kterou vynaložil na opravu vrácené věci. „Sužby e-shopu jsou výhodné tím, že můžeme věc doma vyzkoušet, rozhodně ale nelze e-shop považovat za půjčovnu,“ varuje poradce dTestu. Čtrnáctidenní lhůta slouží pouze k vyzkoušení věci tak, abychom zjistili, zda nám zboží vyhovuje. „Pokud si koupím vysavač, dám do něj sáček, uklidím s ním celý dům a pak odstoupím od smlouvy, tak po mně může obchodník chtít zaplatit čištění vysavače a například úhradu sáčku,“ říká právník.

Důvěřuj, ale prověřuj

I nadále ale platí, že při nákupu přes internet je nejdůležitější být obezřetný. „Jakmile jsem na webových stránkách, a není tam jedno, dvě zboží v akci, akce týdne, ale většina zboží je s výraznou slevou, to už je první varovný signál a v tu chvíli bych si měl více prověřit provozovatele e-shopu,“ poukazuje ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Podvodníci zpravidla využívají falešné identity, tedy „vypůjčí“ si data jiné firmy a tu na svých stránkách uvedou jako provozovatele. A tak se určitě vyplatí podívat se na i firemní stránky provozovatele e-shopu, zda vůbec informují o tom, že na internetu obchodují, popřípadě si ověřit, jestli někdo sedí na sídle společnosti.

Máte další otázky týkající se nového občanského zákoníku nebo ochrany spotřebitele? Zajímají vás jiná témata z oblasti ekonomiky nebo práva? Své otázky a náměty nám posílejte do Poradny.


Podle odborníků je nakupování na internetu celkem bezpečné, podvody se ale občas stávají. Doby, kdy se v balíku posílaly cihly nebo krabice s moukou, jsou již ale pryč, spíše se občas stane, že někdo vybere peníze předem, a nepošle vůbec nic. „Úplně nejklasičtější scénář je, že si někdo otevře podvodné webové stránky, pár dní prodává výrazně zlevněnou – takzvaně sexy – elektroniku, která je tou dobou v módě, za pár dní je odhalen, zavře to, ale otevře to za měsíc na jiné adrese, takže já osobně doporučuji neplatit předem u e-shopů, které nemám absolutně prověřené,“ říká Vetyška.

Dalším oblíbeným trikem je pak to, že se obchodníci snaží od lidí, kteří si zboží objednali na dobírku, vylákat peníze předem třeba tak, že jim nabídnou extra slevu, když způsob platby přehodnotí. A protože Češi na slevy slyší, sednou podle Vetyšky často obchodníkům na lep.

Vyvarovat se problémů s neseriózními e-shopy může spotřebitelům pomoci nová služba dTestu. Na speciálním webu si mohou ověřit reference daného internetového obchodu a pročíst si také případné stížnosti zákazníků.