Filharmonie zahrála nastávajícím maminkám

Brno - Koncert pro těhotné ženy, jejich partnery, ale hlavně pro očekávaná miminka odehrála v sobotu večer vůbec poprvé brněnská filharmonie. Mimořádný koncert se opíral o výsledky vědců, kteří prokázali pozitivní vliv hudby na vývoj lidského plodu. Označují ho jako Mozartův efekt. Jedná se o schopnost člověka zapamatovat si pozitivní emoční zážitky už v prenatálním stavu.

„Já vás požádám, abyste se pohodlně usadili a na okamžik zavřeli oči. Svým vnitřním sluchem si představte zvuky vody a nalaďte se na krásnou, příjemnou hudbu,“ začala moderátorka včerejší netradiční koncert filharmoniků. V obecenstvu brněnského Besedního domu seděly hlavně nastávající matky. A podle jejich slov se koncert líbil i jejich zatím ještě nenarozeným dětem. „Miminko se u toho probudilo. Když jsem přišla, bylo úplně v klidu, a když jsem tam seděla a poslouchala hudbu, najednou začalo úplně divočit,“ svěřila se jedna z těhotných žen.

NO COMMENT: Filharmonici hráli těhotným ženám (zdroj: ČT24)

Takzvaný Mozartův efekt objevili vědci v Californii v roce 1995. Zjistili, že některé Mozartovy skladby a renesanční díla rozvíjí prostorové vnímaní, upravují krevní tlak nebo pozitivně ovlivňují vývoj dítěte. „Hudba, ve které je pozitivní efekt, velice dobře působí na lidský organismus - aktivizuje nebo pomáhá v koncentraci, v kreativním rozvoji člověka už od prenatálního stavu,“ vysvětlila muzikoterapeutka Marina Stejskalová.

„Hudba oslovuje naši paměť, je schopna vyvolat vzpomínky, ovlivnit naši náladu a emoční prožívání.“

Marina Stejskalová, muzikoterapeutka

Pozitivní efekt nemají jen Mozartovy skladby, ale i kusy od dalších známých autorů, například Händela nebo Haydna. Mozart ale vybral i konkrétní nástroje, které na děti působí blahodárně. „Mozart už v tom 18. století objevil a zdůraznil dva, pro muzikoterapii velice důležité, hudební nástroje, a to je harfa a flétna,“ dodala Stejskalová.

Filharmonici odehráli například Malou noční hudbu Wolfganga Amadea Mozarta, výběr z Vodní hudby Georga Friedricha Händela a Divertimento D dur Josepha Haydna. „Je to něco skoro až mystického, když si uvědomíme, že tenhle koncert s maminkami a tatínky poslouchá nějakých 150 nenarozených dětí,“ chválila si netradiční projekt ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.