Na přejezdech letos zemřelo už 14 lidí

Rájec-Jestřebí - Jen od začátku roku eviduje Drážní inspekce 44 dopravních nehod na železničních přejezdech, zemřelo při nich 14 lidí, což je nejvíce za stejné období v posledních čtyřech letech. Štěstí měl nedávno například senior, který se doslova vrhl pod vlak na přejezdu v Rájci-Jestřebí, rychlík mu jen poranil nohu.

Video No comment: Nehoda v Rájci-Jestřebí (zdroj: Policie ČR)
video

No comment: Nehoda v Rájci-Jestřebí (zdroj: Policie ČR)

„Lidé mají většinou představu, že stihnou přejít, že jim nehrozí žádné nebezpečí,“ přiznala blanenská policejní mluvčí Iva Šebková. Podle inspektorů by ale chodec musel vidět vlak i kilometr dopředu. Pokud totiž rychlík uhání 160kilometrovou rychlostí, nestihl by bezpečně přejít. „Doba, za jak dlouho uslyší rychle jedoucí vlak, je mnohem kratší než třeba u automobilu,“ vysvětlil Václav Jirovský z Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství ČVUT.

Loni na přejezdech zemřelo 23 lidí, nejvíce nebezpečné jsou podle Drážní inspekce přejezdy, které nejsou vybavené závorami. „Světly a závorami je zabezpečená jen necelá polovina všech přejezdů. Více než polovinu tvoří přejezdy zabezpečené pouze výstražnými kříži,“ vypočítal ředitel brněnského inspektorátu Drážní inspekce Josef Dvořák.

Nehody na přejezdech
Zdroj: Drážní inspekce

Přestože Blanenští disponují podchodem, cestu si často nebezpečně zkracují přes koleje. A to i maminky s kočárkem. Jejich argument je ale pádný: podchod není bezbariérový. Senioři se navíc v nočních hodinách bojí do podchodu jít.

Podobně jako v Blansku si cestu přes koleje zkracují také ve Vyškově nebo Kyjově. Tamní podchody rovněž nejsou bezbariérové. Plošinu pro vozíky nebo výtah má šedesát procent ze 150 jihomoravských železničních stanic.


Po deseti letech čekání se letos dočkají vylepšeného podchodu v Kuřimi. Bude bezbariérový a díky komplexní rekonstrukci kolejiště i s novými výtahy. První chodci by jej mohli využít letos v létě. Opravy za dvanáct milionů, na něž Kuřim získala desetimilionovou dotaci, prodlouží stávající podchod tak, že nově spojí nádraží s ulicí Dr. Vališe. Místo více než půlkilometrové zacházky k silničnímu podchodu se teď cestující snadno dostanou i do severní části města.

Nehody na přejezdech za první čtvrtletí

rok           počet nehod                 usmrcených             zraněných

2009             58                                 8                          18

2010             97                                18                         30

2011             48                                 4                          52

2012             55                                10                         44

2013             47                                10                         12

2014             44                                14                         18

Zdroj: Drážní inspekce