(1988 - 1990) Praha
Druhá polovina 80. let se u nás díky "glasnosti" sice zdála být na pohled otevřenější, ale pro některé subskupiny (androš a punk) jakoby se nic nezměnilo. Asi nejvíce se nahromaděné frustrace a vztek podepisovaly na tehdejších teenagerech. To nakonec potvrzuje jeden ze dvou hlavních protagonistů formace Čínská čtvrť, o níž je tato stať.
Dan Rodný v rozhovoru pro Vokno (1993) o celkové atmosféře u nás říká: "…Nástup na gymnázium, první sexuální skutečnosti, útěky z domova… Na hlavě jsem si tehdy udělal číro a zakládal punkový kapely. Bylo to podnětný období ježdění po punkovejch akcích po celý republice, honičky s policajtama, mejdany končící demolicí a zapálením bytu, každou chvíli se někdo podřezával kvůli vojně nebo depresi z drog. Tehdy jsem měl první kontakty s drogama, ale nebyla to taková sranda jako je to dnes. Lidi kolem mě s tím začínali, protože hledali únik z nějakýho průseru, a pak v tom tvrdě jeli - před očima se z nich stávaly trosky…"
Když ho v sedmnácti vyhodili ze školy, rozhodl se, že musí změnit prostředí nebo se zblázní: "…dostal jsem se na další školu, znovu odborný počítačový gymnázium - udělal jsem si maturitu, seznámil se s jinejma lidma a začal dělat trochu klidnější kapely. Se Samirem jsme založili Čínskou čtvrť něco v duchu Joy Division."
Samir Hauser (celým jménem Samir Adil Ahmed Fakhri Tahna Abdul Del El Samaray) (voc), mladík iráckého původu, jenž od 1976 žil v Praze, byl v té době takříkajíc "rozhněvaný mladý muž". Slul jako slušný mystifikátor a exhibicionista se snahou za každou cenu ohromit. Obrážel pražské bary a kavárny, a už tehdy začínal mít celkem vyhraněný postoj jak k sexu, tak i k drogám, což ho později vedlo i k otevřené propagaci obého. V roce 1986 zažil baskytarovou mikro-epizodu v punku P.S.
Hauser se s Rodným seznámil přes inzerát vývěskové služby, slovo dalo slovo a tak spolu v roce 1988 založili temně-gotický soubor Čínská čtvrť (inspirace stejnojmeným americkým filmem), přičemž jeho obsazení bylo následující: Daniel Rodný (ks, prog, autds, voc), Samir Hauser (voc), Petr Lhota (voc), Roman Jup (bg), "Sup" (ds) a Ian "Puding" Gregar (g, zároveň hrající ještě asi ve čtyřech skupinách), kterého pak na jeho postu vystřídal Jaroslav Friedl (g)
Skupinu řadíme k tzv. "strahovským" kapelám, které na konci 80. let vyplavila post-punková vlna. Tvorba Čínské čtvrti byla ovlivněna "depresivními" kapelami typu Joy Division nebo The Cure, přičemž v celkovém soundu dominovaly hlavně chmurně malované klávesy, nahalená kytara a smutně tragický vokál. Hudební složku skladeb obstarával samozřejmě Rodný, temně úchylné texty dodával Hauser. Jedněmi z nejznámějších písní byly skladby "Někde je dno" a "Za zdí".
V 90. letech se po rozpadu Čínské čtvrti Rodný s Hauserem na čas věnovali hrátkám v začínajícím českém pornoprůmyslu (jak aspoň tvrdili), aby poté oba založili čistě elektronický projekt Vanessa del Rio (podle jména jedné brazilské pornostar). Friedl se mihl jako host u hradeckých Pirátů. Význam Čínské čtvrti tkví hlavně v tom, že oběma hlavním protagonistům sloužila jako dobrý základ k jejich dalšímu hudebnímu vývoji. Tvorba skupiny Vanessa del Rio totiž vycházela už vyloženě z nových technologií a zaměřovala se na brutální využití elektronických nástrojů v tehdy novém stylu, který sem přišel z Kanady a Beneluxu - electronic body music (EBM).
Co se zachovalo do roku 1989 (včetně):
- Audio:
Čínská čtvrť: "Čínská čtvrť" (září 1989)