Portrét umělce, který dovedl Spejbla a Hurvínka k celosvětové slávě (1996). Režie M. Štoll
00:00:34 Oznamuji maminkám a tatínkům a všem dospělým našim návštěvníkům
00:00:38 že pro hru se Spejblem a Hurvínkem jsem konečně našel
00:00:42 výborného svého zástupce a i budoucí nástupce
00:00:47 s. Miloše Kirschnera.
00:00:49 Národní umělec ČSR Josef Skupa, umělecký ředitel divadélka.
00:00:58 (Spejbl) Krása co? Tak tomuhle se říká divadelní hrdina.
00:01:06 Takhle jsem dopadl při svém prvním setkání s prkny,
00:01:11 která znamenají svět.
00:01:13 Já se vám ohákl do nejlepšího fraku.
00:01:17 Vzal jsem si úplně nový volšový dřeváky...
00:01:21 ...a začal oblékat vážný věci do šaškovských hadrů.
00:01:26 A to je vám hrozná věc.
00:01:29 Když člověk nemůže najít nikoho, kdo by ho bral vážně.
00:01:37 Jsem na vozíku, ale doufám, že dočasně.
00:01:41 Teď už je to delší dobu, protože prakticky od února jsem nechodící.
00:01:49 Před 2 roky mi amputovali palec u nohy, teď mi řezali patu
00:01:55 a to mi chtěli uříznout celou nohu až po koleno.
00:01:59 Ale to jsem je přesvědčil, že chci umřít vcelku.
00:02:07 Je tady ráno a tady vidíte, co já všechno za den stihnu.
00:02:15 Když usínám, tak mám pocit, že už se nikdy neprobudím.
00:02:20 A to mě strašně deptá.
00:02:22 Jsem rodilý Pražák. Se svou rodinou jsme se několikrát stěhovali.
00:02:28 V roce 1946 jsem se zapsal na Právnickou fakultu,
00:02:32 neboť mým cílem bylo studovat mezinárodní právo v Dijonu.
00:02:37 Rok 48 to velmi šeredně zamíchal.
00:02:43 Byl jsem obviněn z protistátní činnosti.
00:02:47 Pracoval jsem jako pomocný dělník v ČKD.
00:02:50 Později potom v Uhříněvsi jako trestanec v cihelně,
00:02:55 později jako pétépák na dolech Hedvika.
00:02:59 Protože se můj otec znal s Josefem Skupou,
00:03:03 a pozval ho k nám na Koráb,
00:03:06 kde jsme měli loutkovou scénu a hráli přes celou válku,
00:03:11 tak tím pádem jsem se posléze odvážil zajít za Skupou
00:03:17 a ten mě angažoval.
00:03:19 Tak jsem se dostal do Skupova souboru a jsem tam dodnes.
00:03:24 Mám vám to ukázat na kameru?
00:03:28 ZPĚV (Spejbl). Choval jsem tě a kolíbával,
00:03:33 (Hurvínek) Já se na to nepamatuji.
00:03:36 ...zpíval a bajky povídával.
00:03:43 (Hurvínek) Dneska však nemusel bych tati snad,
00:03:50 pohádkama tě nalejvat.
00:03:57 Tatínku, táto, zlatej!
00:04:02 V roce 53 Skupa ležel v Sanopsu.
00:04:05 Zašel jsem za ním se poradit, jak to mám hrát.
00:04:09 Prvně v životě mám hrát v zahraničí.
00:04:13 Skupa ležel s úsměvem na posteli a řekl:
00:04:18 "Víš co?
00:04:20 Udělej si to jak chceš, oni tomu budou stejně hovno rozumět."
00:04:28 A tak jsem zahájil svou jazykovou kariéru.
00:04:32 MLUVÍ NĚMECKY.(Spejbla i Hurvínka)
00:04:40 MLUVÍ NĚMECKY.(Spejbla i Hurvínka)
00:04:46 MLUVÍ FRANCOUZSKY.
00:04:51 MLUVÍ MAĎARSKY.
00:04:54 MLUVÍ ČÍNSKY.
00:05:04 Musel jsem zvládnout určitou slovní zásobu
00:05:08 a protože ty texty byly víceméně hovorové,
00:05:12 tak když jsem se naučil texty,
00:05:15 tak jsem je mohl pak používat i v běžném životě.
00:05:19 Já jsem člověk,
00:05:21 který je ve své podstatě strašně pohodlnej a línej.
00:05:25 Já bych nemusel vůbec pracovat,
00:05:28 ale různí lidé a různé termíny mě vždy dotlačí k určité píle.
00:05:33 Například kdybyste tady nebyli, tak co myslíte, že bych dělal? Nic.
00:05:39 On tím že je herec, tak má rád dramatické scény.
00:05:46 Někdy je tak nešťastný, že má klidný život,
00:05:50 že si tak trošku vymýšlí.
00:05:53 To promluvila moje žena.
00:05:55 Moje žena, se kterou trávím v společné místnosti již 28 let.
00:06:03 Je to nejen má životní partnerka, ale i moje jevištní partnerka.
00:06:10 A o to je to manželství delší.
00:06:14 Ženy je to nejkrásnější, co může býti hned po jídle.
00:06:25 Hodně zdravíčka a ať se vám daří!
00:06:29 Mě ta sláva tolik nedráždí. Ono se říká,
00:06:32 že člověk uměleckého typu, který se stále snaží být slavný
00:06:37 tak když toho jednou dosáhne,
00:06:41 tak nosí černé brýle, aby ho nikdo nepoznal.
00:06:45 Podívejte se, co toho je.
00:06:51 Vidíte to? Tady jich je asi 172.
00:06:56 To jsou jenom moje.
00:07:07 Je to celkem na 3000 minut. 50 hodin. Konec.
00:07:13 Hrozný!
00:07:16 Myslím si, že se smyslem pro humor se člověk musí narodit.
00:07:21 Nemyslím si, že humor lze vypěstovat.
00:07:25 Pro mě humor je tak široký pojem jako kultura. Je to bezbřehé.
00:07:32 Založil jsem svoji životní filosofii na tom,
00:07:36 že oni jsou svými dřeváky sice ve dvacátých letech,
00:07:41 ale svým myšlením jsou v současnosti.
00:07:45 Podstatné změny u Spejbla? Je chytřejší, vzdělanější.
00:07:51 A už není předmětem výsměchu Hurvínka,
00:07:55 ale jsou s Hurvínkem určití partneři,
00:07:59 kde Hurvínek je ten provokující prvek.
00:08:05 Když se na ty loutky dívám z boku,
00:08:08 tak mám někdy pocit, že tam stojím sám.
00:08:11 Ale to jsou také ty drobečky té herecké práce,
00:08:17 kdy se člověk vciťuje do postavy.
00:08:20 Takže je někdy ze mě trochu senil, to když moc myslím na Spejbla
00:08:25 a pak mám někdy takové pubertální nápady.
00:08:31 Platinová deska za 1 milion 600 tisíc prodaných nosičů,
00:08:35 z čehož 400 tisíc prodaných nosičů
00:08:38 je v cizích jazycích, především v němčině.
00:08:46 Musíte mi pomoci.
00:08:56 Děkuji.
00:09:03 Ocenění, pokud za ním stojí práce,
00:09:06 je tak trochu další pobídka pokračovat k dalšímu ocenění.
00:09:17 Na to jsem byl moc pyšný. Já jsem žádný titul nevracel.
00:09:21 A neučinil jsem to, protože si myslím,
00:09:24 že každý měl možnost to nepřijmout. A když už jsem to přijal,
00:09:30 tak teď by se mi to zdálo jako opožděné hrdinství.
00:09:34 To je směšná otázka.
00:09:36 To, že jsme jezdili ven, to nebyla otázka odměn za to,
00:09:41 že jsme loajální, to byla otázka valut.
00:09:44 Protože my jsme přiváželi tolik co Symfonický orchestr.
00:09:57 Tak jsem vám všem dnes představil svého designovaného nástupce
00:10:04 Martina Kláska, který za mě tuto nevděčnou roli převzal.
00:10:15 MLUVÍ SPEJBLA I HURVÍNKA.
00:10:18 -Tati.
-Hernajs, Hurvajs.
00:10:23 Tradice je dobrá tehdy, když nezůstane u pouhé tradice.
00:10:29 Tradice je důležitá proto, aby tady byla určitá kontinuita.
00:10:35 My můžeme navazovat a rozvíjet tu tradici.
00:10:39 Ale my ji nemůžeme pěstovat, protože kdybychom ji pěstovali,
00:10:44 tak by to bylo jako,
00:10:46 že bychom v zemědělství ještě neměli traktory,
00:10:49 ale pluhy, které táhnou krávy.
00:10:52 Všichni čekali, že Spejbl a Hurvínek zanikne se Skupou.
00:10:57 Já se za to peru a beru proto, že i když jsem to nechtěl hrát...
00:11:02 Já to opravdu nechtěl dělat.
00:11:05 Ukáži vám dokonce deník, kde to píšu, že nechci být epigonem.
00:11:10 Aby si někdo nemyslel, že nemám dost síly
00:11:13 si vytvořit něco vlastního.
00:11:16 Ale když už jsem to jednou přijal, když za to zodpovídám,
00:11:21 tak to dělám.
00:11:23 A je mi jedno, jestli padám na hubu.
00:11:26 A jestli kvůli tomu přijdu o zdraví.
00:11:29 Já jsem v tomhle dost vitální.
00:11:39 Oni jsou nesmrtelní. Oni jsou z lipového dřeva.
00:11:43 Znáte ty letokruhy v lipovém dřevě?
00:11:47 To je nesmrtelnost sama.
00:11:50 Pokud se do nich nedá červotoč, samozřejmě.
00:11:55 (Hurvínek) K čemu je taková láska dobrá, tati?
00:11:59 (Spejbl) Aby svět nebyl nocí měsíčního zatemnění.
00:12:03 (Hurvínek). Tys to řekl tak básnicky.
00:12:08 Aby lidi bez citu a bez lásky nebyli jenom loutkami.
00:12:12 (Hurvínek) Copak lidi mohou být taky loutkami?
00:12:16 (Spejbl) Když chtějí tak můžou.
00:12:19 Lidi můžou všechno. To záleží na nátuře.
00:12:25 Nás Skupa vychovával ve veliké pokoře vůči obecenstvu.
00:12:30 Myslím si, že je to jaksi zdravé pro umění.
00:12:35 Člověk není sám v tom umění,
00:12:39 nepěstuje sebe v umění,
00:12:43 ale snaží se tomu divákovi přiblížit to,
00:12:48 proč tam vlastně chodí.
00:12:52 Vám všem jako rodičům se omlouvám.
00:12:54 Nechtěl jsem zasáhnout do vašich příbytků a rozvracet vaše rodiny.
00:13:00 Ale podařilo se mi to.
00:13:04 A to je Miloš Kirschner tak v kostce.
00:13:15 Skryté titulky vyrobilo Studio "V", s.r.o.
Cesta, která dovedla Miloše Kirschnera k legendární dřevěné dvojici Spejbl a Hurvínek byla pohnutá. Započalo ji uvěznění za protistátní činnost v temných časech 50. let. Kvůli němu neměl možnost dokončit studium práv, místo se však pro něj našlo v Divadle Spejbla a Hurvínka. Jako interpret loutkové dvojice se střídal s jejím otcem Josefem Skupou a díky znalosti jazyků je dokázal přiblížit mezinárodnímu publiku. Skupa poznal v Kirschnerovi svého jedinečného nástupce, ten se však ředitelem divadla mohl stát až 10 let po smrti svého mentora. Za éry Kirschnerova působení v čele scény se charakter Spejbla a Hurvínka dále vyvíjel a bavil nové a nové generace dětí i dospělých po celém světě. Rozvíjel i jejich působení v televizi, rozhlase a ve filmu. Dokumentární portrét, ohlížející se za Kirschnerovým přínosem českému loutkovému divadlu, byl natočen krátce před jeho odchodem v roce 1996.