Před deštěm
Film je sugestivní výpovědí o kořenech současných válečných konfliktů i o utrpení, jež přináší lidská nesnášenlivost převážně nevinným obětem. "Příběh o třech částech" (Slova, Tváře, Fotografie) má eliptický tvar, v němž se konec stýká se začátkem. Osu vyprávění tvoří motiv krevní msty mezi makedonskými a albánskými vesničany v hornatém kraji Makedonie, latentní etnická (a náboženská) nenávist, ukrytá pod nutností spolužití v těžkých podmínkách, vyvře na povrch, když mladičká Albánka Zamira zabije záletného makedonského ovčáka. Dívka najde dočasný úkryt v klášteře u mladého mnicha Kirila, s nímž je ovšem z monastýru vyhnána. Londýn, kde Anne přímo před očima zavraždí manžela Nicka při nesmyslném masakru, vyvolaném uraženým Balkáncem, zdaleka není tak daleko, jak by se na první pohled mohlo zdát. Její přítel, známý válečný fotoreportér Aleksandar, se po těžkém otřesu z Bosny rozhodne vrátit z emigrace do Makedonie.
Film je velmi důležitý nejen pro hloubku a zaujetí, s nimiž přesně postihuje původ děsivých konfliktů, nýbrž i pro své formální zpracování - práce s časem, minimalizování dialogů. To vše vytváří originální atmosféru "vzdáleného" světa, který je ovšem úzce propojen s moderní civilizací. Výsostná metaforická poetika filmu je provázena podmanivou hudbou.
(FP 1996/3)
Drama Před deštěm debutujícího makedonského režiséra Milča Mančevského získalo na 51.MFF v Benátkách 1994 Velkou cenu Zlatý lev ex aequo.