Souboj o poklad Yankee Zephyru
Americký vojenský nákladní letoun s označením Yankee Zephyr zmizel během letu ze zázemí na frontu druhé světové války. O několik desetiletí později jeho vrak náhodou na břehu jednoho novozélandského jezera objeví starý bouřlivák a nezvladatelný pijan Gilbert Carson, když uvízl v divočině během jedné z odchytových misí se svým parťákem, pilotem helikoptéry Barneym. Podroušený stařík si z vraku odnese pár flašek whisky a nějaké metály, jenže jak se záhy ukáže, na palubě letadla byl ještě náklad mnohem závratnější ceny. Tak začíná jeden z nejdynamičtějších dobrodružných snímků světové kinematografie, který oplývá dechberoucími kaskadérskými kousky a honičkami na pozadí okouzlujících přírodních scenerií Nového Zélandu. Souboj o poklad Yankee Zephyru současně představuje jeden z vrcholných snímků australské žánrové produkce, k jejímuž boomu došlo v sedmdesátých letech minulého století v souvislosti se vzestupem australské kinematografie. Vedle slovutných uměleckých snímků a vážných dramat Petera Weira či Bruce Beresforda tehdy vznikala řada originálních filmů z žánrů hororu a akčního filmu. Právě ty se díky adrenalinovým a dynamicky natočeným kaskadérským kouskům a honičkám staly vyhledávaným artiklem nejen u domácích, ale i zahraničních diváků. Po průlomových titulech režisérů jako Brian Trenchard-Smith či George Miller se vrcholem tohoto trendu staly dva odlišně stylizované mezinárodní hity, které se v rámci svých žánrů řadí mezi klasiky. Na jedné straně to byl ikonický postapokalyptický akční automobilový film Šílený Max 2 – Bojovník silnic a na druhé právě odlehčený mix dobrodružného filmu a akční komedie Souboj o poklad Yankee Zephyru. Ten vznikl v produkci velikášského průkopníka žánrových filmů Antonyho I. Ginnanea, jenž je podepsaný pod podstatnou částí ikonických australských hororů a začátkem osmdesátých let se rozhodl investovat ohromné peníze do natáčení ambiciózních spektáklů. Svedl tak dohromady exkluzivní skupinu filmových profesionálů v čele s bravurním scenáristou Everettem De Rochem, hudebním skladatelem Brianem Mayem a kameramanem Vincentem Montonem. Režii svěřil známému herci Davidu Hemmingsovi, který se o pár let dříve etabloval jako režisér snímkem Krásný gigolo, ubohý gigolo, a do hlavních rolí se mu podařilo sehnat americké a britské herce Kena Wahla, Lesley Ann Warrenovou, Donalda Pleasence a George Pepparda. Nicméně hlavními atrakcemi snímku jsou impozantně nasnímaná azurová jezera a dravé řeky, po nichž se prohánějí vysokorychlostní čluny, a horské štíty, kolem nichž kličkují nahánějící se vrtulníky. Film se dočkal uvedení v řadě zemí světa, ale bohužel měl smůlu, že ho o pár měsíců předběhla a zastínila Spielbergova ikonická dobrodružka Dobyvatelé ztracené archy. Aby křivdy nebylo málo, tak si australský snímek nepřiznaně přivlastnili tvůrci dalšího proslulého hollywoodského dobrodružného filmu, o tři roky novější Honby za diamantem, která má podezřele podobné ústřední postavy a vztahy mezi nimi. Souboj o poklad Yankee Zephyru existuje ve dvou střihově odlišných verzích a Česká televize tentokrát uvádí původní delší verzi, na rozdíl od kratšího mezinárodního sestřihu, jenž se v osmdesátých letech objevil v československé distribuci.