Modrý závoj
Slepá violoncellistka Marta a sochařka Helena jsou sestry-dvojčata. To dlouho netuší herec Robert Holan, kterého zaujala osamělá dívka na terase rozhlasového paláce. Zamiluje se do ní na první pohled...
Komorní drama režiséra Jana Alfréda Holmana Modrý závoj podle scénáře Václava Řezáče vzbudilo při premiéře v roce 1941 ohlas nejen suverénně zvládnutým zpracováním (kamera Jaroslav Tuzar, hudba Jiří Srnka), ale především znamenitým hereckým výkonem Vlasty Matulové v náročné dvojroli sester, podobných si zevnějškem, ale diametrálně se lišících povahově. První velkou roli dostala Vlasta Matulová v roce 1940 rovněž v Holmanově filmu Minulost Jany Kosinové. Svým osobitým zjevem, zvláštním hlubokým, zdánlivě syrovým a přitom podmanivým hlasem a oduševnělým herectvím se výrazně lišila od tehdejších filmových milovnic. Za zmínku stojí také herecké výkony jejích partnerů, především Karla Högera v roli herce Roberta Holana a Vladimíra Lerause představujícího doktora Pavla Průšu. Snímek má i dokumentární hodnotu. Část děje se totiž odehrává v atraktivním prostředí rozhlasu, kde se můžeme setkat s vynikajícím českým violoncellistou Ladislavem Zelenkou, s Orchestrem F.O.K a známým dirigentem Otakarem Paříkem.