Pěkně si na sebe posviťme. První celovečerní film režiséra Ivana Passera z roku 1965 uvádíme jako vzpomínku na dílo významného tvůrce české nové vlny, který zemřel ve čtvrtek ve věku 86 let. Hrají: K. Blažek, Z. Bezušek, V. Křesadlová, J. Vostrčil, J. Štědrá, V. Vlková, K. Uhlík a další. Scénář J. Papoušek a I. Passer. Kamera M. OndříčekScénář J. Papoušek a I. Passer. Kamera M. Ondříček

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný
Video není k dispozici

Scenárista a režisér Ivan Passer debutoval v roce 1964 středometrážní adaptací povídky Fádní odpoledne z Hrabalovy sbírky Perličky na dně. O rok později dokončil i svůj celovečerní debut Intimní osvětlení. Jednoduchý příběh se odehrává na maloměstě, kde se po letech setkají dva bývalí spolužáci z konzervatoře, hudebníci Petr a Bambas. V Bambasově rozestavěné vilce spolu stráví několik „obyčejných“ dnů, během nichž jsou však nuceni přehodnotit své životy…

Passer se maximálně soustředil na zachycení melancholické atmosféry a pocitů lidí, kteří uvízli ve vyjetých kolejích a nemají sílu a vlastně ani vůli se z nich vymanit. S použitím neherců, jemného humoru a navenek všedních situací dosáhl Passer mimořádně autentického vyznění. Na rozdíl od filmů Miloše Formana (na jehož filmech Passer v 60. letech úzce spolupracoval), je však pohled na obyčejné lidi mnohem smířlivější. Byť je Intimní osvětlení jediným českým filmem s celovečerní metráží, který Passer režíroval, jde o jedno z nejvýznamnějších děl české Nové vlny.

Zajímavosti o filmu

Námět začali psát Jaroslav Papoušek s Václavem Šaškem a pak se rozhodli přizvat Ivana Passera. Řekli si, že by film mohl být pro spolupracovníka Miloše Formana (podílel se na scénářích k Hoří, má panenko a Lásky jedné plavovlásky) dobrou příležitostí pro samostatný debut. Nakonec byl nejen jeho prvním celovečerním titulem, ale také posledním, který natočil před svou emigrací z Československa do USA v roce 1968.

Scénář sepsala trojice za týden. „Jmenoval se Bílý plášť a byl o medičce, která cosi zažije na letních prázdninách,“ prozradil scenárista Václav Šašek, že původně byl příběh úplně jiný, než se vyvinul v hořkou komedii o setkání dvou dávných spolužáků. Snímek natáčel Passer s neherci v jejich domovech – a také s herečkou Věrou Křesadlovou, kterou mu doporučil její tehdejší manžel Miloš Forman.
Komedie, které se nesmáli

„Když někdo skončil film, tak ho ředitel Barrandova musel vidět jako první. Na projekci byl on a ještě dva cenzoři. Myslel jsem, že jsem dělal komedii, ale nikdo se nezasmál. A když film skončil, tak se na nás ředitel otočil, dlouze se na nás díval a pak řekl: Tohle je možná nejnudnější film, jaký byl kdy natočený,“ popisuje Passer, jak jeho debut přijaly tehdejší kinematografické instituce. Mezi diváky mu pomohla náhoda – na festival v Karlových Varech se v roce 1965 přihlásilo jen málo snímků. O půlstoletí později stejná přehlídka uvádí snímek v restaurované podobě.

Ivan Passer
scenárista, režisér

Ivan Passer

* 10. 7. 1933

† 9. 1. 2020


Stopáž71 minut
Rok výroby 1965
 ST HD čb 4:3
ŽánrFilm