Chat

Kateřina Bohatá
Linka seniorů existuje už 16 let a pomáhá nejen starým lidem, ale i pečujícím o seniory a osobám v nouzi. Kateřina Bohatá sama na lince s klienty i mluví a předpokládá, že s koncem dubna naroste počet seniorů v hmotné nouzi, protože se jim prodražuje, že jim nákupy dělá někdo další, kdo tolik nešetří jako oni (Skautská pomoc atd.). Staří lidé se podle ní hodně bojí o svoje děti a vnoučata a raději by sami zemřeli, než aby je ohrozili. Kateřina Bohatá radí seniorům o sebe pečovat i v domácí karanténě, vychutnat si drobné radosti, spojit se s přáteli a rodinou každý den aspoň na dálku, být aktivní všude, kde je to možné.
Záznam chatu ze čtvrtka 30. dubna 2020
Eva: „Dobrý den, prosím o odpověď na mé dva dotazy ohledně koronaviru. 1. Jak mám postupovat, až se uvolní plošná opatření. Jak se chovat a jezdit v MHD. Jsem seniorka ve věku 68,5 let. Žiji sama v bytě uprostřed pražského sídliště, dceru mám na jižní Moravě. K nim bych jít nemohla. Chodím ven jen se šátkem přes obličej jednou týdně na nákup do obchodu cca 230 m od domu. Mám cukrovku 2. stupně, vysoký tlak a cholesterol, glaukom a mám nadváhu. Na kontroly k praktickému lékaři, na endokrinologii a k očnímu lékaři musím jezdit MHD, auto nemám. 2. Mám šestiletého kastrovaného kocourka z útulku. Nemá zuby, pouze jeden horní špičák. Má FHV, je to infekce horních cest dýchacích způsobená kočičím herpesvirem 1, je také nazývána kočičí chřipka a kočičí koryza. Pro kočky je vysoce nakažlivá (ne pro lidi) a proto nemůže zpět do útulku. Co by se s ním stalo, pokud bych onemocněla COVID-19? Děkuji za brzkou odpověď, s pozdravem Eva Šantová - prosím, neuvádějte a nezveřejňujte moje jméno, děkuji“
Kateřina Bohatá: „Dobrý den, chápu, že máte z možného nakažení obavy. Dle toho co píšete se o sebe staráte velmi dobře, chováte se bezpečně. Ještě bych doporučila pro Vaši jistotu přiměřenou dezinfekci rukou - po pobytu v MHD, po návratu domů z obchodu. Je dobře,že se vyhýbáte kontaktu s větším množstvím lidí, zároveň se udržujete v pohybu. Můžete-li vydávejte se na procházky, na vzduch, bez delších kontaktů s lidmi okolo. Lékaře je možné kontaktovat telefonicky a přijít opravdu jen v případě,že je to nezbytné - po domluvě s ním. V případě, že byste onemocněla, asi by péče o kocourka byla obdobná jako když jste hospitalizována s jinou nemocí. Držím palce ať se těšíte co nejpevnějšímu možnému zdraví a zůstanete Vy i kocourek v pořádku.“
Ivan Petroušek: „Vážená paní magistro,určitě i jménem naprosté většinydiváků děkuji za Vaši večerní účast na lince 1212,hlavně za Vaše velmi užitečné rady,doporučení a názory. Jsem totiž naprosto přesvědčený,že jednou z hlavních chyb při řešení základního problému v této situaci je velmi negativní,až škodlivý vliv od rána do pozdního večera opakovaných informací kolik a kde je nových nakažených,kolik a kde zemřelo lidí. Jak víme,v tomto období je velmi důležité zastoupení a úloha imunity každého z nás a pokud nám ji denně neustále ve všech mediích doslova programově negativně ovlivňují a oslabují,čili intenzivně zejména u citlivějších a o samotě žijících lidí vyvolávají strach a paniku,tak je to vše hodně špatně.Ani rady zůstávat jen doma nepovažuji za nejrozumější,jak jste správně dnes uvedla,měli bychom být v kontaktu s rodinou,vnoučaty,třeba jen moderním způsobem přes Skype,v domovech pro seniory s pomocí sestřiček. Každý by měl podle možnosti zachovat svůj styl a režim,tak jak se cítí.Já např. i po operaci srdce jezdím pravidelně na kole 20-25 km,chodím 5-6 km s hůlkami Nordic Walking, a pěšky obden po schodech do 8. patra. A potom si ještě dovolí argumentovat tím,co vše pro seniory dělají,dokonce i tím,že nabízí čísla spojení na různé "záchranné" instituce,psychology a psychiatry. Není snad v žádném pořadu a informaci jediná věta,ve které by nebylo zmíněno slovo korona vir,nebo covid 19. I to je velmi špatně.Sice nepředpokládám,že by jste mi s tímto příspěvkem citovala,ale i tak Vám ještě jednou moc děkuji.“
Kateřina Bohatá: „Dobrý den, děkuji za Váš příspěvek. Vidím v něm hodně síly, odvahy i vytrvalosti.Je dobře, že se držíte aktivní a zvažujete co Vám dělá dobře a co ne - a to jak v pohybu či stravě tělesné,tak i stravě duševní. I ta by měla být vyvážená co se příjemných a stresujících zpráv týče. Je dobře, že mají lidé,kteří jsou infekcí více ohroženi možnost říci si o pomoc, tato informace je užitečná. Statistiky jsou pro běžného občana k využití spíše trochu s otazníkem. Ale to je jeden z faktorů doby informační, informací máme přehršel, všichni se učíme s nimi nakládat. Přeji Vám krásné dny ve Vaší režii.“
Luděk Pavlík: „Dobrý den, mamince je 86 roků a stará se o ni moje sestra. Koncem ledna měla maminka silnou chřipku s příznaky koronaviru. Zpočátku průjem, zvracení, vysoká teplota, nechuť k jídlu a silný kašel. Skončila v nemocnici na kyslíkové podpoře a výživě. Po čtrnácti dnech v se její stav zlepšil a byla dána do domácí péče, kde se ještě měsíc "dávala dohromady". Sestra měla po celý leden silný kašel a zvýšené teploty. Později se u ní objevily problémy s játry. Podobné problémy měla i její kolegyně na pracovišti. V současné době se hovoří o tom, že zde koronavirus mohl být již dříve. S maminkou jsme se již loučili a máme o ni nyní velký strach. Prosím, bylo možné nějakým způsobem zjistit, zda má protilátky? Kam bychom se případně mohli obrátit? Děkuji a zdravím z Českého ráje Luděk Pavlík“
Kateřina Bohatá: „Dobrý den, možná si ani nedovedu plně představit jak náročné pro Vás i celou Vaši rodinu byl začátek tohoto roku.Věřím,že jste si prožili období opravdu plné stresu a obav. Pokud tomu dobře rozumím, sestra i maminka naštěstí náročnou virozu překonaly. Možnost absolvovat test na zjištění protilátek doporučuji konzultovat s praktickým lékařem Vaší maminky.“
Václav Pilich: „Dobre rano, jsem pracujici senior nad 70 let. Od zamestnavatele jsme dostali prikaz nastoupit zpet do prace od 4.5.2020. Do zamestnani musim dojizdet mistni mhd. Od 16.3. Vlada doporucila seniorum nad 70 let nevychazet. Zamestnavatelu. Doporucila vstrictnost k homeoffice. Mam nekolik chronickych chorob a tak se radim vekem i zdravim k rizikove skupine. Je nejaka moznost aby mi zamestnavatel nenaridil dojizdet do zamestnani? Dekuji“
Kateřina Bohatá: „Dobrý den, omlouvám se, nejsem právník. Pro přesnější informaci by bylo vhodnější obrátit se na některou instituci nabízející právní poradenství. Případně kontaktovat některou z občanských poraden, kontakty naleznete na www.obcanskeporadny.cz, případně si o tyto kontakty můžete zavolat i na naši Linku seniorů 800 200 007. Já v rámci své obecné informovanosti vím,že zaměstnanec má právo odmítnout práci,která by ohrožovala jeho zdraví i život. Napadá mě proto, zda se se svým zaměstnavatelem můžete domluvit na variantě, která pro Vás bude bezpečná - práci z domova, vybrání ne/placeného volna, nebo například zajištění bezpečného způsobu dopravy do zaměstnání.“
ANTI: „Dokáže Linka seniorů pokrýt opravdu vše co by chtěla?“
Kateřina Bohatá: „Dobrý den, Linka seniorů 800 200 007, která je k dispozici denně od 8:00 do 20:00 je hodně vytížená. V rámci reakce na vyhlášení nouzového stavu jsme ztrojnásobili počet pracovníků abychom zvýšili možnost volajících se dovolat. Zároveň se snažíme poskytnout volajícím tolik prostoru,kolik jejich aktuální problém vyžaduje, pokud se nemůžete dovolat, vyplatí se to zkusit znovu za pár minut.“
ANTI: „V čem chcete ještě dále Linku seniorů vylepšovat?“
Kateřina Bohatá: „Děkuji za Váš dotaz, snažíme se o co nejvyšší kvalitu poskytovaných služeb, pracovníci se neustále vzdělávají.To je takové kontinuální vylepšování. Chceme být kvalitní oporou ve všech situacích s jakými se na nás senioři i pečující obracejí. Aktuální vyhlášení nouzového stavu způsobilo posunutí zahájení provozu chatu Linky seniorů. To bude spuštěno jak nejdříve to kapacitně bude možné. Nyní se senažíme aby co nejvíce pracovníků byo dostupných na telefonnním čísle 800 200 007.“
Jana: „Dobrý den, je mi 79 let a zjistila jsem před týdnem, že nevidím pořádně na jedno oko. U očního lékaře mi po telefonu řekli, že dioptrie teď nedělají. Na radu dcery jsem se nedala odbýt a na vyšetření mě nakonec objednali, ukázalo se, že budu muset podstoupit malou operaci. Má otázka: postačí v nemocnici v současné době běžná ochrana, tj. rouška a dezinfekce, nebo mám zakoupit ještě nějaké další ochranné pomůcky? Trochu se bojím, že mi oko sice odoperují, ale vystavím se tím infekci. Děkuji a přeji příjemné dny.“
Kateřina Bohatá: „Dobrý den, je dobře, že jste lékaře kontaktovala opakovaně a zajistila si tak včasné ošetření. Na začátku vyhlášení nouzového stavu byla situace komplikovaná nedostatkem ochranných pomůcek a lékaři byli nuceni omezit všechna "nenaléhavá" vyšetření. Nyní je však již situace jiná a naopak velmi doporučuji veškeré zdravotní potíže řešit včas, neodkládat. Operace standartně probíhají za přísných hygienických opatření, předpokládám,že všechen personál bude vybaven ochrannými pomůckami tak aby maximálně ochránil Vaše zdraví. A Vám by měla stačit rouška a dezinfekce. Můžete se ale pro bližší informace obrátit na pracoviště, které bude operaci provádět. Pokud by se vyskytly nějaké další otazníky či potíže, můžete se také obrátit na naši telefonickou linku 800 200 007.“
Drahoslava: „Dobrý den mám tatínka v domově důchodců.Proč Vám vlastně píšu, vedení domova zakázalo zasílat,přebírat balíčky,nevyplácí od března důchody, a to už máme květen 2020.Důchodci si můžou dojít na snídani,oběd a večeři a pak musejí být na pokoji, maximálně se projít na malé zahrádce to je vše.Můj táta je velmi aktivní a to mu je 91 let,je čistotný a já jako dcera mu peru a uklízím jeho pokoj.Dneska je to jinak,úklid si táta zajistí sám ,na co stačí,ale je to špatné s osobními věcmi jako je ložní prádlo,ručníky atd. ty si v malém umyvadle těžko vypere.Rozmezí březen a duben neměl 10 dní zubní pastu ,šampon,krém na holení atd.Pro mého tátu to bylo velice ponižující,když jsem protestovala a dopisovala s vedením domova, nebylo mi umožněno tyto potřebné věci tátovi dodat.Zkusila jsem mu předat potřebné věci přes plot a nakonec to skončilo tak ,že zahradili přístup k plotu a tyto balíčky ještě někde v trávě zůstali .Tatínek se k nim už nemůže dostat. Můj táta je velice pohyblivý a společenský, je na tom psychicky špatný.Nikdo s důchodci nekomunikuje.Táta mi říká že je jak ve vězení.Prosím Vás jak mám pokračovat,potřebovala bych mu dodat čisté prádlo a jiné věci ale vedoucí domova odmítá přebírat balíčky.Obrátila jsem se i na zřizovatele domova důchodců,odpověď byla taková že je vše správně. Tak jak to tátovi po telefonu mám vysvětlit? Prosím Vás o Vaši radu. Děkuji Drahoslava“
Kateřina Bohatá: „Dobrý den, situace, kterou popisujete zní opravdu velice naléhavě. Dle mé zkušenosti jste velice správně učinila první kroky v tom jak svou péči svému tatínkovi zprostředkovat. Pokud vedení domova opravdu postupuje tak jak popisujete, není to v suladu s metodickými pokyny a rozhodně to není správně. Vy správně cítíte, že takový stav Vašemu tatínkovi neprospívá, naopak výrazně zhoršuje prožívání celé situace a zvyšuje míru prožívaného stresu. A předpokládám,že tatínek není jediným obyvatelem onoho zařízení. V tuto chvíli bych doporučila podání stížnosti do rukou zřizovatele, podání podnětu k inspekci sociálních služeb na MPSV. Zároveň bych Vám chtěla doporučit celou věc konzultovat s pracovníkem naší linky na čísle 800 200 007, denně je k dispozici od 8:00 do 20:00“