Španělské Velikonoce v Římě
Termínem „stará hudba“ se dnes označuje hudba tvůrců před obdobím vrcholu baroka. Ač časově vzdálená, pozorného posluchače může přenést do kontemplativní nálady dané nádherou vyjadřovacích prostředků, barvou zvuku a čistotou motivací tehdejších skladatelů. Za touto „první rovinou“ vnímání se ale skrývá značná rafinovanost kompozic autorů té doby. Hudba přelomu 16. a 17. století je charakteristická uvolňováním zažitých kompozičních technik. Vnější nádhera doprovázející provedení pak už jasně odkazuje k období manýrismu, kdy čisté tvary a realismus renesanční epochy nahrazovaly deformace odpovídající více zjitřené emocionalitě doby. Toto období může přinášet ta nejživější poselství evropské kultury, jaké si dnešní posluchač může odnést. Španělský soubor La Grande Chapelle rekonstruuje ve svém programu slavnosti odehrávající se v Římě na konci 16. století ve španělské enklávě soustředěné kolem náměstí Piazza Navona. To se jednou ročně proměňovalo v pomyslný amfiteátr, na kterém se pohybovalo procesí s až šedesáti hudebníky doprovázené kanonádou, ohňostroji a slavnostní výzdobou palácových fasád. La Grande Chapelle znovu vyvolává k životu nádheru velikonočních slavností pozdně renesančního Říma. Devatenáctičlenný soubor La Grande Chapelle pod taktovkou uměleckého vedoucího Alberta Recassense představil svůj program v české premiéře v kostele sv. Jakuba Staršího v Brně v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby 23. dubna 2019.