G. Bizet: Lovci perel
Vysoce oceňovaná inscenace Bizetových Lovců perel v newyorské Metropolitní opeře představuje spíše raritu ve zpěvoherním repertoáru. Britská režisérka a filmařka Penny Woolcock vytvořila barvitou inscenaci, která posunula operu z orientální pohádky do uspěchané přístavní vesničky v některé ze současných rozvojových zemí. V snovém obsazení bude rozehrána Bizetova vzletná romance, která vypráví příběh překrásné hinduistické kněžky, jíž nadbíhají dva sokové v lásce, kteří se živí potápěním při lovu perel. Německá hvězdná sopranistka Diana Damrau vévodí obsazení jako kněžka Leila, vedle ní účinkují Matthew Polenzani jako Nádir, Mariusz Kwiecien jako Zurga a Nicolas Testé jako velekněz Nourabad. Nejznámějším hudebním číslem je proslulý mužský duet „Au fond du temple saint“ (V hloubi svatého chrámu), který je často uváděn při operních koncertech.
Aby dostal objednávku na operu Lovci perel, musel teprve čtyřiadvacetiletý Georges Bizet, tehdy čerstvý vítěz Římské ceny, přijmout jemu vzdálené exotické libreto. Světová premiéra 30. září 1863 v pařížském Théatre Lyrique měla sice u obecenstva úspěch, opakovala se osmnáctkrát, ale kritika se pohoršovala nad domnělým napodobováním R. Wagnera a G. Verdiho, jen Hector Berlioz se vyjádřil o díle pozitivně a uznával Bizetovo mimořádné zpěvoherní nadání. V jednotlivých částech se dají předem vytušit vyzrálejší Bizetovy skladby, jako jsou Arlézanka a Carmen.