G. Donizetti: Roberto Devereux
Napínavá zpěvoherní tragédie o třech dějstvích Roberto Devereux aneb hrabě z Essexu italského skladatele Gaetana Donizetti vznikla podle tragédie Françoise Ancelota „Alžběta Anglická“ na libreto Salvatoreho Cammarana. Její světová premiéra se konala 29. října 1837 v neapolském divadle San Carlo. Děj opery se odehrává za vlády Alžběty I. Anglické (Sondra Radvanovsky) v roce 1598, tedy v době Shakespearově, kdy vznikaly slavné komedie Mnoho povyku pro nic či Jak se vám líbí. Tento příběh je však zasazen do romantického hávu neopětované lásky a z ní plynoucí královniny žárlivosti i krutého trestu titulního hrdiny (Matthew Polenzani), který je pro svůj cizoložný vztah s vévodkyní z Nottinghamu v závěru díla popraven. Robertovu tajnou milenku ztvární vynikající lotyšská mezzosopranistka Elina Garanča, podváděného manžela vévodu z Nottinghamu zpívá polský barytonista Mariusz Kwiecien.
Roberto Devereux, jejíž inscenaci z roku 2016 režiséra Davida McVicara uvidíte, je v pořadí padesátou sedmou Donizettiho operou z celkového počtu 70 dokončených hudebních dramat. Byla komponována za velmi obtížných životních událostí. Skladateli zemřeli během kompozice otec i matka a za několik týdnů v červenci 1837 pak zesnula také jeho manželka. Roberto Devereux byl objednán pro Neapol, kde tehdy zuřila strašlivá epidemie cholery. Nová práce zaznamenala při světové premiéře i přes všechny tragické události oslňující triumf. Hlavní ženskou roli pak po téměř tři desetiletí zpívala neapolská primadona Giuseppina Ronzi de Begnis, která s ní rovněž hostovala po celé Evropě. Přestože už to byla později dáma jistého věku, zocelená jevištními půtkami, nenašla se za ni dlouho plnohodnotná náhrada v roli královny Alžběty – tak je role obtížná. Poslední romantickou divou, která si z role Alžběty udělala parádní jevištní kreaci, byla Marcella Lotti della Santa. Z dalších významných představitelek jmenujme Američanku Beverly Sillsovou, v současnosti tuto náročnou roli jak po herecké, tak zejména pěvecké stránce ztvárňuje na jevišti newyorské Metropolitní opery Sondra Radvanovsky, která se zároveň představila v dalších dvou hlavních postavách tudorovské trilogie, když zpívala během jediné sezóny vedle Alžběty ještě Annu Boleynovou a Marii Stuartovnu.